Sv: Partystoppere - Hvordan virker de egentlig?
I utgangspunktet tror jeg ikke på partystoppere med mindre noen kan forklare hvorfor. At diverse oster kan være en partystopper har sin naturlige forklaring i at melkeprotein øker insulinproduksjonen (i større grad hos de som er insulinresistente). Fløte har ikke mye melkeprotein, og er muligens en partystopper fordi det er lett å overspise på fløte. Jeg synes i allefall fløte smaker friskt og godt, og kan spise mye hjemmelaget is uten å bli kvalm, da blir det fort mange kalorier.
En annen forklaring på partystoppere kan være at folk spiser altfor mye, eller altfor lite. OM man spiser mer enn kroppens energibehov er, vil man ikke gå ned i vekt. Spiser du altfor lite, merker kroppen at det er lite mat, og vil følgelig forsøke å spare så mye energi som mulig.
Angående partystopperne på grønnsakssiden (Velger å kalle tomat for grønnsak, men det er en annen diskusjon.), så er jeg langt mer i tvil. Tenkt deg at du har gått noen uker uten å gå ned i vekt, så kutter du ut tomatene, og vekten begynner å gå nedover igjen. Har du da et bevis for at det var tomatene som hadde skylden i manglende vektnedgang? Nei! Det kan være utrolig mange grunner til at man ikke har gått ned i vekt, og utrolig mange grunner til du begynte å gå ned i vekt igjen. Det er altfor mange variabler til at man kan si noe sikkert uten en plausibel forklaring. Mange av forklaringene på partystoppere er basert på egne erfaringer, som dessverre ikke kan sies å imøtekomme krav for god forskning.
I utgangspunktet så tror jeg ikke at en liten uskyldig matvare kan være hovedårsaken til manglende vektnedgang. Tomater inneholder riktignok litt karbohydrater, særlig om man spiser litt mange av de. Dette sammen med at man spiser litt for mange andre grønnsaker med et litt høyere karbohydratinnhold kan igjen lede til at man spiser for mange karbohydrater, som igjen kan være en sannsynlig forklaring på at vekt stopper opp.
|