Sv: Vil en dag med mindre fett ha noe å si for vektnedgangen?
Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.
Mener du mer fett totalt eller i forhold til protein? Om du noen dager spiser litt mer protein istedetfor fett er ikke det uheldig med tanke vektnedgang. Det er bare fint at du spiser variert og det er ikke meningen at man skal ligge eksakt på en viss prosent daglig. Det blir jo hysterisk. Siden fett har over dobbelt så mange kalorier som protein (og karbohydrater) er det kanskje mindre fett som skal til enn noen tror for å få til riktig energiprosentfordeling. Det viktigste er å få fett til hvert måltid.
Men "malen" sier at du skal ha et inntak på mellom 150 og 200 gram i døgnet, å det er ganske mye. Jeg syns det bare er godt å ha litt fløte i eggerøra og en rømme dæsh her og der. Men tenk, om du spiser fem ganger om dagen, å du spiser en ss smør til hvert måltid blir det fortsatt et godt stykke under der du skal være.
Jeg vet at en "nybegynner feil" på ketolyse er tenke gammeldags. At fett er ekkelt, å at det skal minimaliseres. Det å vri om den tankegangen er nok mere jobb enn noen tror... Selv prøver jeg å spise en del egg til frokost, for det er stappa med proteiner, samt kjøtt så ofte jeg kan
|