Det er normalt at vekttapet stanser opp i perioder. Dette kan vare fra 1 og opptil så mye som 6 uker uten at det behøver å være noe galt. I lavkarbo kretser kalles det platåer og er et vekjent begrep.
Det er kroppen som må "områ" seg litt. Ved ketolysekur utsetter vi kroppen for belastning den ikke er vant til og den må av og til ta pause og "tenke seg om". Være sikker på at den ikke sulter bl.a. I disse periodene pleier den å samle vann - det er det eneste den kan spare på (sparer i tilfelle sult) og når den etterhvert finner ut at den ikke sulter allikevel - så slipper den vannet og man går ofte ned ganske mye 0.5 - 3 kg i løpet av en dag eller to.
Du sier ingenting her om hvor lenge det har vart - eller hvor mye du har igjen å ta av. (jeg har ikke hatt tid til å lese gamle poster enda, men det skal jeg !) Men er det mindre enn 4 uker ville jeg gitt kroppen en sjanse til. Fortsett med det du gjør - det virker til slutt. (Dessverre er det her mange gir opp og sklir utpå. Det er IKKE lurt !)
Har du gått 4 uker eller mer må du lese kapittelet i boka som omhandler vektstans. Torkil har flere råd der. Først og fremt å øke aktivitetsnivået. Det er mulig kroppen din har blitt så vant til lavt karbenivå at den har kjørt seg fast. Da er det aller beste å øke aktivitet. Om det ikke hjelper etter en uke eller to, ville jeg prøvd med mere grønnsaker. For mange er grønnsaker en katalysator for vekttap. For noen hjelper det faktisk å spise MER karber. Rett og slett øke med 5 karber pr uke - opp til 20. Spesielt for de som har +/- 5 kilo igjen å ta av pleier dette å hjelpe. har du lite (5 kilo eller mindre) igjen å ta av kan det være at kroppen din rett og slett har funet sin trivselvekt og nekter å gå ned mer. Da er det KUN forsiktig øking av karber (men ikke så mye at du legger på deg) og mer aktivitet/trening/mosjon som hjelper. Det kan kanskje være en ide å se på Atkins vedvarende/velikehold eller Lindberg for å holde oppnådd vekt vedlike......
Nå er det flere her inne som opplever platåer ved jevne mellomrom. Forsjellige ting passer for forskjellige kropper. Kanksje none har en metode som passer kroppen din bedre. Jeg vil uansett IKKE anbefale å gå NED i karber. Det er svært få dette hjelper for. Torkil sier også at det er siste utvei når alt annet er prøvd.
Håper det løsner snart !!
Lykke til videre