Sv: HASTER - Katt med diabetes!?
Heisann, hvordan går det med katten din?
Jeg har erfaring med katt med diabetes. For halvannet år siden så oppdaget jeg at katten min drakk og tisset veldig mye. Og siden jeg allerede skulle til dyrlegen pga et sår han hadde i armhulen, så tenkt jeg skulle nevne nettopp dette. Da sa hun at det enten kunne være nyrene eller diabetes. Hun tok blodprøve og ringte meg noen dager senere og fortalte at det var diabetes. Denne dyrlegen hadde ikke så mye erfaring med katter med diabetes, så hun anbefalte å bytte til diabetesfôr, for å se om han kanskje klarte å "spise det av seg". Men så kresen katten min er, så ville han ikke spise denne maten. Jeg prøvde diabetesfôret i et annet merke, dette gikk litt bedre, men han spiste alikvel altfor lite. Jeg tok turen innom dyrlegen igjen etter 3-4 uker, og fikk dag beskjed om jeg måtte gi ham insulin. Problemet med at dyrlegen ikke hadde så mye erfaring med diabetes, var at vi startet med alfor lav insulin-mengde. Så dette sammen med det at han ikke spiste maten sin (som hun insisterte på at han måtte spise, intet annet) så raste han ned i vekt. Det var da jeg bestemte meg for å bytte dyrlege, og det var vel på hengende håret. Denne nye dyrlegen sa at det var rart at han fikk så lav menge med insulin, siden blodsukkernivået var så høyt. Det har vært mange turer hos dyrlegen det siste året, nesten månedtlig, men nå har det endelig stabilisert seg, og da trenger man ikke ta turen oftere enn kanskje hvert halvår.
Mitt råd til deg er å finne en dyrlege som kan faget diabetes hos katter, diabetes hos hunder er noe helt annet - det behandles helt forskjellig. Det koster, med tanke på turer til dyrlegen med blodprøver, insulin og sprøyter, men jeg synes det helt klart er verdt det. Nå får han insulinsprøyte 2 ganger daglig, med ca 12 timers mellomrom. Diabeteskatter som er undervektige kan ha maten stående fremme hele dagen, men er de litt overvektige som min, skal de kun ha mat samtidig som sprøytene skal gis. Vetrinæren min sier at det strengt tatt ikke er nødvendig å pus diabetsfôr nå, det aller viktigste er jo at den får i seg mat.
Håper du fikk svar på noe av det du lurte på
|