Sv: Chronic pelvic pain syndrome
Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.
Hmmm, sitter i muskelaturen, ja! Kanskje ikke så rart om det ikke syns noe på røntgenbildene jeg har tatt, da!
Har slitt med bekkenet i 18 år, ingen behandling har hatt annet enn svært kortvarig effekt. Har den siste tiden slitt mye med smerter over nyrelosjene. Ikke sterke smerter, men akkurat sånn at det er litt mer enn bare irriterende!
Må nevne dette for min nye lege neste gang, tror jeg!
Men du, har du ikke fått engangskatetre? Er jo ikke akkurat sunt å late vannet så sjeldent!
Katetriserte meg selv i over 6 måneder, jeg. Går helt fint, det!
Og hvordan er det med avføring, da? Fungerer det? *profesjonell nysgjerrighet*
Smertene flytter seg, og det kan sitte i periodevis. Enkelte dager eller enkelte uker, det lengste jeg har hatt sammenhengende var 7 dager, og da var jeg så sliten at jeg bare gråt. Det er en kronisk smertetilstand i bekkenet, latent i muskulaturen, men når det "slår seg vrangt", så kjenner jeg det i organene, noen ganger kjennes det i leversengen, andre ganger i tarmen, eggstokker, nyrer osv. Avdekket på sykehuset nå sist på gyn.us. at det sitter så langt nede som til knærne foreløpig, og det er mulig det har gått ned til ene leggmuskel. Hurra!
Urineringen er latterlig. Kan tisse tre dråper og enda ha blæren full. Enkelte ganger må jeg ta ekstra masse Duphalac for å mykgjøre avføringen slik at det ikke skal kreve så mye arbeid, for å "bryte" med musklene gir ikke annet enn hemorroider. Så, jo mer vanndig avføringen er, mindre arbeid er det. Dette går også i perioder, behovet.
Eneste smertestillende som jeg mener fungerer er Nobligan, og det er fy-fy.
Bussturer med mye humping, sex, sykling, hopping, risting etc er smertefullt og skal unngås for å framprovosere smertetakene. Det er liksom det eneste jeg har fått rådet meg til. Men ingenting konkret
Vet at i UK kutter de en nerve mellom vagina og anus, men jeg vet ikke om jeg ønsker det... Står så lite om dette! Til og med der jeg jobba (kir/uro avd.), så visste ikke spesialisten i urologi om dette fenomenet, men den privatpraktiserende urologen hadde visstnok kjennskap til det.