Vis enkelt innlegg
Gammel 01-03-11, 10:44   #30
chikelu420
Medlem

Medlem siden: May 2010
chikelu420 er på en erverdig vei

Sv: Hvor mange sit ups?

Samtlige sider jeg har lest sier at det ikke har så mye for seg å trene massevis av sit-ups. Å ta 100 sit-ups blir liksom som å trene biceps 100 repetisjoner med 1 kg's-hantler.. Skal man bli sterk så gjelder ofte samme teknikk på magemuskler som på andre musklker i kroppen. Få, men tunge repetisjoner. Jeg leste et sted forrige uke at nybegynnere skal gjøre mageøvelser hvor de ikke klarer mer enn 15-20 repetisjoner, og da skal det svi skikkelig! De som har trent en stund, skal ikke orke mer enn 10-15 repetisjoner.

Det funker ihvertfall mye bedre for meg enn å ligge på gulvet å ta situps i hytt og pine, vondt i ryggen får jeg også! Finner heller andre øvelser som er tyngre hvor jeg ikke orker mange rep.

I tillegg har jeg også lest flere steder at magemusklene omtrent ikke kan 'slites' ut. At man nærmest kan trene de hver dag. Slik mener mange at det ikke er med andre muskler i kroppen. De sier heller at muskelgruppene må få hvile også. Samboeren min og jeg har trent styrke aktivt i mange år, han har vært med på konkurranser og greier, og vi får best progresjon ved å la muskelgruppene hvile i minst 72 timer før vi trener de på nytt. Nettopp fordi det er når musklene får hvile at de bygger seg opp.

Når det kommer til magemuskler så trener jeg de 2 ganger i uken (72 timers opphold), blir bra støl mellom hver økt og får bra resultater. Jeg ser ikke noe poeng i å trene en muskelgruppe hvis den fremdeles er støl. Husk at hvis musklene ikke får hvile, så kan de faktisk brytes ned.. Lykke til uansett hvilke øvelser du bestemmer deg for, bare pass på ryggen din samtidig! Og pass på å trene mage og rygg proporsjonalt, begge muskelgrupper styrker kjernemuskulaturen din som hjelper deg til bra holdning og mindre ryggvondt.

chikelu420 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat