Tråd: Cesar Millan
Vis enkelt innlegg
Gammel 03-03-11, 18:51   #63
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av aatinka, her.

Jeg er bare så uenig i mye av det dere skriver! Jeg begynner nesten å grine når jeg tenker på hvor mye unødvendig smerte og frykt jeg har tilført min egen hund etter råd/veiledning med samme bakgrunn som Millan/Nordenstam/I ulvemors sted. Dominans-tenkning, "du må dominere hunden", den må kjenne sin plass i flokken.

Vi oppdrar da ikke unger på denne måten lenger heller! Hvor mange av dere knipser unger på fingrene hvis de tar noe de ikke har lov å røre? Det er jo ikke så ille med et lite knips? Det var ikke uvanlig da mine var små. Ikke en dask på rumpa heller. Verden har heldigvis gått fremover! Også når det gjelder hundetrening. Og jeg er så overrasket over at folk på dette forumet - som jeg oppfatter som nytenkende innen flere områder enn ernæring - sitter fast i gamle overbevisninger om flokkmentalitet og dominans.

Mennesker KAN ikke forstå hundespråk. Vi klarer ikke å ense de fine nyansene i språket deres. De forstår sannsynligvis oss mye bedre enn vi forstår dem. Hvordan kan vi da rettferdiggjøre å tilføre dem smerte/frykt eller ubehag? De er jo ikke onde/slemme! Alle de som har hund vet hvor glad den er HVER gang du kommer hjem - HVER gang vi tar dem med på tur ut. Om de gjør noe de ikke skal - det er jo ikke av vond vilje! De VET ikke hva galt/rett er, det finnes ikke i deres verden. De vet hva som lønner seg og hva som ikke lønner seg.

Dette er uendelig viktig for meg og jeg blir så fortvilet når noen syns det er OK å dytte hunden litt eller å bruke litt strøm eller et halsbånd som gir hunden smerte, og jeg SER på de hundene Millan trener at de unngår et ubehag. Jeg har ikke sett alle showene til Millan, men jeg har ennå ikke sett et eneste hvor han ikke bruker ubehag for å få kontroll på hundene han behandler.

Les innlegget om Millan på bloggen til Nina, der er det MYE fornuftig!

Jeg klarte ikke å melde meg ut av diskusjonen - litt for engasjert

Jeg har hund og den er babyen vår her i huset og blir behandlet derretter,og jeg har ikke brukt verken milans måte eller støt eller slått hunden min.
Men jeg synes han etter det jeg har sett er veldig dyktig med hunder og han forstår nok hundene mye bedre en meg og deg
Ingen som har sagt her inne at det er greit å slå å bruke strøm på hunden...

Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat