Tråd: Cesar Millan
Vis enkelt innlegg
Gammel 03-03-11, 20:04   #71
aatinka
Medlem

aatinka sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 61
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Titti76, her.

men hunder er jo flokkdyr og de krever dominans.
har du sett villdyrene i en flokk.
de er rolige så lenge de vet hvem som er den dominante.
da er de trygge.når den dominante blir utfordret blir flokken urolig og roer seg ikke før de vet hvem som er sjefen.
jeg er VELDIG opptatt av dyr og deres opphav.
opphav har alt å si på hvordan hundene er el blir.
de har gener akkurat som oss.
vis vi har en arvelig sykdom i familien er det store sjanser for at flere får det.
men det betyr ikke at vi ikke kan bli friske selv om noen dør av det.

synes dog det er litt urettferdig å si at vi er enige i dyremishandling.
du vet hunden er ikke menneskes bestevenn,menneskene skal være hundenes bestevenn.

Det du skriver her om flokkdyr og dominans er foreldet syn på saken. Den forskningen du viser til ble gjort på ulver i flokk INNESPERRET på et begrenset område (innhegning). Forskning på ulver i flokk i FRIHET viser helt andre resultater. En flokk består da typisk av en tispe og en hann og deres avkom og det er lite uttrykk for dominans i flokken når den lever som den skal.

Har du lest I ulvemors sted? Den forfekter f.eks nakketak på valper. Å bli tatt i nakken (ristet) er noe ulven gjør for å drepe - ikke noe tispa gjør for å irettesette valper. Jeg kan bare tenke meg hvor redd valpen blir når man tar den i nakken og rister fordi den ikke forsto hva du mente.

Det er også klart at man ikke uten videre kan ta de resultatene som forskerne finner på ville flokkdyr og gjøre det samme med hunder. De er domestiserte og er gjerne avlet frem for spesifikke arbeidsoppgaver. Hva skal man si om folk som klager fordi en dachs bjeffer når den står ute i bånd alene? De har altså kjøpt seg en drivende jakthund! Eller eieren til en Engelsk setter som klagde når hunden ble uoppmerksom når den så fugler - hallo! En stående fuglehund som gjør jobben sin? Denne hunden ble forøvrig strømmet på fugl - tenke seg til...

Straff kan gi mange merkelige resultater forresten. Mange har lært at hvis valpen gjør fra seg inne skal man trykke snuten ned i avføringen og kaste valpen ut. Da skal den visstnok lære at bæsje skal man gjøre ute. Eller gjør den det? Kanskje lærer den at bæsj og menneske er farlig? For om den bæsjer uten at noen ser det så skjer jo ingenting! En hund kan faktisk lære seg at å bæsje med mennesker til stede er farlig - så den holder seg på tur, holder seg helt til menneskene ikke er der - DA kan den bæsje... Og så kommer eieren hjem, ser bæsjen og blir sint - og hunden kryper sammen (den har sett rynken mellom øynene og har fått straff før - kanskje risting i nakken) og kryper sammen og prøver å gjemme seg. Dette blir tolket til at den har dårlig samvittighet og VET at den har gjort noe galt...

Hvis du er veldig opptatt av hund og flokkdyr, les f.eks: Don't shoot the dog
Kulturkollisjon mellom hund og menneske (The Culture Clash)
På talefot med hunden
Hundens språk och flockliv
eller prøv et seminar med Runar Næss, ulveforsker. Han er kanskje ikke like strigla og "kjekk" som Millan da - heller litt mer skikkelig mannfolk

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat