Tråd: Barn på LCHF
Vis enkelt innlegg
Gammel 03-03-11, 21:05   #28
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Men du stoler altså ikke på Gary Taubes for eksempel, som også har skrevet en bok (mursteinsbok), og som har tatt for seg ekstremt mange vitenskaplige dokumentasjoner - det er jo det som er hele basisen for boka.

Man leser det man ønsker å se. Jeg skrev at ingen barn TRENGER ris, brød osv osv. Ikke at det er skadelig med litt ris, brød osv osv. Bønner er uansett ikke menneskemat - spør Dag Viljen om hvorfor, hvis du lurer. Men spiser jeg og min familie bønner? Ja, 3-4 ganger i året, om vi har lyst på noen ekstra til Taco`n. Spiser jeg brød? Ja, nesten ei skive hver dag, altså Fedons grove så klart - greit å ha noe å suge opp smøret og eggegulen med som siver ut av stekte egg.

Det er utallige mennesker som har vokst opp på 100 % kjøtt kosthold, og som ikke har hatt mangel på noe som helst. Som Scartz sier, vi er utrolig tilpasningsdyktige, kanskje det mest tilpasningsdyktige dyret på planeten. Mange eskimoer og inuitter levde slik, det vet vi av Vilhjalmur Steffansson og Helge Ingstads bøker. Masaier spiser litt mer grønt, men fortsatt så lite at det er verdt å bemerke, fortrinnsvis fordi de mener at det er mat for kuer, ikke for mennesker. Mange slanke mennesker, barn og voksne er i ketose om natten, simpelthen fordi de kanskje har spist litt lite dagen før, og fordi de har en sunn fettforbrenning. Men innlegget mitt handlet ikke om ketose og at barn må/bør/bør ikke være i det.
Det handlet om - at barn IKKE TRENGER/MÅ HA/ brød, pasta, ris osv osv.

Synes du det er rart vi er skeptiske til din referanse av denne mursteinsboken? Jeg har aldri hørt om han før jeg. Og jeg er vel ikke den eneste som er skeptisk til denne mursteinsboken? Siden de kostholdsrådene myndighetene her til lands opererer med ikke akkurat er kjernen av innholdet i denne boken og disse studiene.

Men hvorfor inneholder morsmelken som er barnets primærnæring de første 6 mnd 40 % karbohydrater? Jeg vil tro at maten kroppen skaper til sitt avkom er den optimale ernæringen?

Og du svarer heller ikke på om dine referanser har gjort studier på barn i vekst? Jeg er skeptisk på at barn bare trenger kjøtt. Selv om inuittene kanskje levde kun på kjøtt. I andre kulturer levde man på kun frukt i steinalderen.

For meg blir det noe underlig å fremme dette synet om at barn ikke trenger annet enn kjøtt, at de ikke trenger karbohydrater. Jeg er mye mer for en konstruktiv debatt her inne om optimalt kosthold for barn i vekst. Da Hexeberg var her i Bergen fikk hun spørsmål angående barn og kosthold, og hun også lener seg på Fedon Lindbergs kostholdsråd om at barn trenger noe karbohydrater. Hun snakket om ca 70 gram langsomme karbohydrater. (Men i den settingen var jo 70 gram veldig LITE da)

Det er ikke disse 70 grammene som er årsaken til fedmeproblematikken i vesten. Det er all hurtigmaten, all skjulte sukker i poser og krydder. I butikkene står det palle på palle med billig sjokolade, boller og cola. Her inne tenker jeg vi er mange foreldre som velger en mye sunnere livsstil for sine barn. Jeg hadde hatt en interesse for en diskusjon rundt det optimale lavkarbokosthold for de små i vekst. Ikke en diskusjon om at du ved å velge "alt med måte" eller velger å stole på Torkil eller Fedon nærmest oferer ditt barns helse pga alle karbene våre barn får velte seg i. De får til og med bønner!!!!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat