Sv: Cesar Millan
Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.
Jeg synes du skal se det første klippet på nytt. Dette er en hund som faktisk BITER sin eier ganske kraftig når han er ute og går tur. Han bet sund skjorta til Cesar også... jeg mener den metoden Cesar her bruker er nødvendig - hva ville du gjort? Vist dempende signaler til en hund som biter deg - bare fordi du har den i bånd ved siden av deg??
Hvis du har litt kjennskap til denne hundetypen - det har vært flere episoder i Norge hvor malamuter har kommet løs fra hundegård og gått til angrep på mennesker - ville du kanskje forstått hvor viktig det er å kunne kontrollere en slik hund.
De er svært instinktive og hadde ikke Cesar løst dette ville hunden blitt avlivet. Jeg ser ingen hund som henger i båndet til den ble slapp. Jeg ser en hund som hopper opp for å bite - hvorpå Cesar strammer båndet høyt over hodet dens - og slipper opp strammingen når hunden slipper tak. Dette gjentar seg mange ganger - men han slipper alltid opp. Han SIER det faktisk i videoen også. Vanligvis vil hunden "vinne" en slik kamp - det er derfor eieren har problemer og trenger Cesar - men Cesar gir seg ikke. Hunden blir svært sliten av dette - dette er ikke bare en fysisk sak, men også mental og slipper seg ned. Da benytter Cesar anledningen til å dytte den ned på siden og holder et par sekunder. Det at den blir liggende er et godt tegn - den aksepterer og jobber med å roe seg ned. Hadde den vært redd hadde den kommet seg på beina fort som fy.
Så det andre klippet... jeg antar du la merke til at hunden hadde på seg munnkurv? Lurer på hvorfor?? Sikkert fordi den biter? Så å legge en svært aggressiv hund som biter over på siden, få den til å roe seg - og sørge for at familien slipper å avlive den - er ikke det greit? Burde den vært avlivet istedet?
Alle de episodene som har vært på tv - har oppfølging en god stund etterpå hvor familiene forteller hvordan det har gått. Med unntak av muligens en(?) - har alle hatt svært gode resultater - og er lettet over at de slipper å avlive hunden sin. For meg betyr det at Cesar har god peiling på varige løsninger - selv om metodene for NOEN kan virke "brutale".
Og der er vi ved kjernen... du kan fordømme Cesars metoder UTEN å vite mer om hunden enn det som kommer fram, MEN du kan ikke komme med alternative løsninger fordi du må vite mer om hunden?
Men da er det jo flott da! Hurra for Cæsar Millan! Jeg har ikke peiling, jeg bare surrer og rører og aner ikke filla om hunder.
Men når jeg tenker etter har jeg fått en hund til å slutte å bite eieren sin i armen - noe som pågikk hver dag i flere uker. Eieren la hunden i bakken hver gang dette skjedde - helt til hunden "overga" seg og slappet av. Men den hoppet opp og bet i armen like godt på neste tur. Første gangen eieren bare snudde ryggen til da hunden skulle til å bite var nesten morsom - hunden så litt forvirret ut og satte seg rett ned. To ganger til med å snu ryggen til og det var slutt på bitingen. Denne hunden har aldri bitt eieren i armen mer. Men det er sikkert bare tilfeldig. Hadde nok vært bedre å henge den litt.
Jeg har også fått en knurrende matforsvarende valp til å gi fra seg både mat og tyggeben frivillig uten å ta fra eller nakkeriste eller dytte til den. Tok meg 2 halvtimer. men det var sikkert tilfeldig. Det var forresten også varig og denne hunden ble helt trygg med unger og mat etterpå.
Jeg fordømmer MÅTEN han gjør dette på og det er jeg da ikke alene om å mene!
Men hallo, dette vet jeg jo ingenting om...
Og da klarte jeg ikke å holde den saklige tonen lenger gitt... Sorry 
|