Sv: Cesar Millan
Opprinnelig lagt inn av Catwoman, her.
Tispa behandler sine valper på en måte de har muligheter for å forstå. Hun vil aldri finne på å gi valpene sine godbiter for å belønne en adferd. Riktig adferd belønnes med hengivenhet i form av anerkjennelse,
Jeg har jobba med både hunder og hester i flere år. " Heste hvisking" går ut på det samme. Behandle dyret som den arten det er, enkelt og greit. Hvorfor gjøre det vanskeligere for dyra å forstå oss?
Riktig adferd belønnes med hengivenhet i form av anerkjennelse - hvordan gjør tispa dette? Slikke valpen? Jeg gir heller min hund en godbit enn å slikke han på snuten eller i baken gitt... Tispa kan jo ikke klappe valpen på hodet eller stryke den i munnviken eller hva det nå er alt de anbefaler.
Men om du har din måte å trene dine hunder på og du trives med det er jo det helt glimrende. Det som jeg reagerer på er at dette vises på TV, det forsvarer vold mot dyr noe jeg er imot og selv om det står på skjermen at man ikke skal gjøre dette selv uten instruktør kan du banne på at folk gjør akkurat det, ofte med grusomme resultater.
Jeg er i grunne en enkel sjel, jeg er underlagt læringsteoriens "lover". Jeg jobber for å få belønning (lønn) og for å unngå straff (fengsel/bøter). Jeg har ennå ikke funnet en adferd som ikke er påvirket av en av de 4 læringsmåtene positiv/negativ forsterkning og positiv/negativ straff. Ikke hos oss mennesker og ikke hos hunder. Tviler på at hester er noe særlig anderledes - delfiner funker i alle fall på samme måte iflg klikkertreningens "mor" Karen Pryor.
|