Tråd: Cesar Millan
Vis enkelt innlegg
Gammel 04-03-11, 09:09   #113
aatinka
Medlem

aatinka sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 61
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Cesar Millan

Jeg gir snart opp jeg nå. Dere syns ikke han mishandler hunder, jeg syns det - det er jeg faktisk i min fulle rett til å mene.

Jeg er fortsatt overrasket over at det fremdeles henger igjen meninger og tanker om hunder og trening fra før 80- og 90-tallet om flokk og dominans når så mye ny forskning slakter denne måten å behandle/trene hund på. Ja, det virker, det har det gjort i mange år. Det er ikke det at det ikke virker jeg sier, det er det at jeg syns det er en unødvendig måte å gjøre det på! Det virker faktisk også å gi ris til barn, men det har vi heldigvis sluttet med! Og ikke si at jeg sammenligner med mennesker eller menneskeliggjør hunden - jeg må da få lov å mene at man ikke påfører andre individer unødvendig ubehag uansett om det er hund eller barn eller katt eller mus for den del. Og legg merke til at jeg sier UNØDVENDIG - jeg er ikke vegetarianer og jeg vet at man må drepe dyr for å spise kjøtt...

På dette forumet hvor bakstreverske leger som forfekter statens kostholdsråd blir sett ned på og nyere forskning trykket til brystet så nekter dere altså å se at verden har gått fremover også på andre områder. Nei, her er det tispas måte å behandle valper på som gjelder. Jeg kan aldri tre inn i ei tispes sted for en valp og det kan ikke du heller! Vi aner minimalt om hvordan hun kommuniserer med valpene, vi ser bare toppen av et stort reportoar med signaler og innbiller oss at vi kan "snakke" med valpen på tispas måte? Eller så er det flokkhierarkiet med alfadyr og dominans som er forklaringsmodellen - det er så utdatert hvis man setter seg litt inn i nyere forskning og tenkning om både ulv og hund.

At Cæsar Millan er rolig og ikke gir seg er helt klart nødvendig - om han gir seg så lærer hunden at om den bare krangler lenge nok gir folk seg - det har den sannsynligvis lært før programmet også. Man trenger ikke GI seg selv om man bruker positive metoder, man har bare en annen innfallsvinkel og bruker noen ganger litt lenger tid. Noen ganger er faktisk det det eneste som hjelper - noen her har sett problemhunder hvor man måtte gå inn med tvang. Jeg har sett flere hvor tvang har gjort hunden verre, mens positive metoder har gjort underverker på kort tid. Og dempende signaler må ikke læres, alle hunder kan dem! At de ikke virker på en stresset hund betyr ikke nødvendigvis at hunden ikke kan dem.

Hun engelske hundetreneren det ble sendt en serie om - hun brukte stort sett positive metoder, er det ingen som syns hun var flink? Hun hadde jo gode resultater også med aggressive hunder! Men det er jo klart mer spektakulært og "bedre TV" med en hund som freser og knurrer for så å bli snill som et lam... Klikker og godbiter blir liksom litt slapt i forhold.

Jeg har ikke sett alle episodene med hundehviskeren, men jeg har sett noen, og kan ikke huske jeg har sett en som jeg ikke har reagert negativt på.

Jeg sier igjen - sjekk linkene jeg har lagt ut - se forskjellen på hunden som ikke likte å klippe klør som ble trent postitivt og den som Cæsar får til å børste og klippe etter hvert. Jeg vet hvilken hund jeg ville vært (Ånei! Nå sammenlignet jeg med mennesker igjen - fy meg!)

Apport er en øvelse mange trener inn på hunden sin - noen fordi hunden skal jakte og hente fugl, andre fordi de skal trene lydighet f.eks. Det er flere måter å lære dette inn på - først må jo hunden lære å holde fast. I mange jaktmiljøer klyper de hunden i øret til den åpner munnen og putter inn en apportbukk/fugl og slipper når hunden biter over apporten. Klassisk eksempel på negativ forsterkning - man tar bort et ubehag når hunden gjør som man vil. Jeg har sett det samme utført med strømhalsbånd i USA, det var ikke et pent syn, men hundene var svært dyktige på apport og så ut som de likte det! Jo, de likte å slippe å få strøm! Man kan også trene inn apport med belønning - belønne når hunden holder apporten som den skal. Disse hundene blir like sikre apportører, de apporterer med glede, ikke fordi de frykter støt eller klyp i øret.

Ser dere virkelig ikke forskjellen?

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat