Tråd: Barn på LCHF
Vis enkelt innlegg
Gammel 04-03-11, 11:23   #35
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Barn på LCHF

Sakset fra Fedon Lindbergs hjemmeside:

Sitat:

Vanlig babygrøt som røres ut i vann eller melk, er ikke annet enn en karbohydratbombe som kan klassifiseres som kakedeig. Dette høres sikkert provoserende ut, men poenget er å spisse budskapet for å virkelig vekke folk opp. Hele 86% av ett-åringer i Norge spiser grøt, kun noen få av disse får hjemmelaget grøt. Kjøpegrøtene inneholder mellom 15% og 37% tilsatt sukker, og andelen karbohydrater er totalt dominerende pga alt melet. Ja, det er mel – ikke helkorn som de ynder å skrive på pakningen… Melk, sukker og mel – hva mangler vi så for å få en kakedeig? Jo, om man tilsetter et par egg, så kan kaken stekes. Eggene ville vært sunne, men de tilsetter vi ikke. Vi fôrer barna med tre tallerkener melk-, sukker- og mel-blanding hver dag, fordi det er anbefalt. Grunnen til at foreldre ikke tør tenke selv og ikke tør sette seg opp mot anbefalingene, er ofte pga at det er jern i grøten. Men hva hjelper det med tilsatt jern, når vi vet at dette uorganiske jernet tas dårlig opp i kroppen, og i tillegg er det store mengder med sukker som er en mineralrøver i tarmen. Er det naturlig å spise en suppe laget av mel, melk og sukker tre ganger om dagen? Ville voksne ha gjort det? Hvorfor gir vi ikke heller mat som er naturlig rik på jern, slik som brokkoli og kjøtt?
Hvorfor anbefales det å gi babyene grøt hvis det ikke er sunt, spør du kanskje. Vi har ikke noe godt svar. Men sukker og hvetemel er de to billigste råvarene man kan få tak i. Å selge det dyrt i små poser til usikre småbarnsforeldre er meget god butikk. Selv om det ikke bare er produsentene av babygrøt som gir råd om å bruke det flere ganger om dagen, så er det med barnemat som med voksenmat: rådgivende institusjoner formidler et budskap som er mer enn farget av politikk og næringsinteresser.
Ideelt bør den første maten ligne på morsmelken i sammensetning. Morsmelk inneholder som nevnt i forrige kapittel 52 energiprosent fett, 40 energiprosent karbohydrater (lavglykemisk laktose) og 8 energiprosent protein. Dersom vi skulle ha komponert og skreddersydd et måltid som har en energifordeling som morsmelken, kunne det ha sett ut som følger:
¼ avokado
• 10 gram kokt kjøtt
• 60 gram kokt gulrot
• 20 gram kokt potet
• 1 ts olivenolje
• Og til dessert en halv moset banan.

Det er her jeg har hentet 40% karbohydrater fra, men ser jeg har forståptt dette feil.
Likevel, han anbefaler både potet, gulrot og banan!!!! Og kanskje en hotshot til dessert?

Det er her jeg mener det er en opplysningsjobb å gjøre, den maten jeg serverer min datter er variert, sunn og god. Jeg er bevisst å velge lavglykemisk kosthold, men varert sammensetning av nødvendige næringsinnhold. Jeg lager grøten selv, all maten lager vi fra bunn av (stort sett), og hun drikker kun vann og melk. Frukten hun spiser er økologisk og det samme er eggene. Og jeg ammer enda, og kommer til å fortsette med dette til hun er minst to år.
Likevel blir dette fremstilt her som en diett hvor jeg velger en lettvint løsning med mye karbohydrater.
Den vanlige måten å fø små barn på er kjøpegrøt og middag ferdige på glass. Det er det som realiteten, det er det som er virkeligheten.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat