Sv: Cesar Millan
Signerer Nerthus 100% !!
Tenkte litt mer på i hvilke situasjoner det er naturlig for meg å være fysisk med hundene her.
Kom frem til at det er noen kommandoer som er hellige og ubrytelige og hvor jeg er fysisk uten å blunke. Feks, frem til desember hadde vi 2 unge, hannhunder. Gikk jeg med dem hver for seg holdt det i massevis med muntlige kommandoer og i verste fall et lite kremt.
For å fungere i vårt dagligliv måtte de også kunne gå sammen på tur.
Har du forsøkt å være 100% positiv og null fysisk med 2 unge hunder på tur? De MÅ holde seg på kanten av veien, i allefall til vi kommer frem til fri-områder.
Det er ikke altfor mye som skal til før det koker litt i toppen på den ene og drar med seg den andre. Eller at de er så lykklige over å komme på tur at de begynner å herje med hverandre.
Så står du der da, langs en traffikert vei med 2 bajaser som har det fryktelig artig, uten den minste forutsetning til å skjønne at det kan komme biler.
I slike situasjoner går jeg inn med den fysiske tyngden som kreves.
Jeg kunne ha brøla, steppet, sjonglert med kjøttboller, klikket til tommelen datt av eller stått med siden til og gjespet på meg kjevestrekk.
De ville fortsatt ikke tatt notis av meg.
Ergo korter man inn så mye leietau man må og løfter de til man får en hund på hver side, godt hjulpet med knær og føtter, og trekker dem med seg.
Har også opplevd den yngste så giret i en slik situasjon at jeg tilogmed har dratt han med meg med et godt tak i nakkeskinnet hans.
For å få dem under kontroll til man kommer seg av veien.
Bikkja tok ikke tatt nevneverdig notis av en slik behandling, tvertimot fortsatte han å hoppe for å få tak i eldsten og leke videre.
Hadde jeg derimot satt meg på huk, holdt fast hodet hans og gitt utrykk for sinne ville han ha fått seg en knekk og gått kuet ved siden av meg.
Om han blir tatt ut av situasjonen med en "timeout" blir han fryktelig usikker og demper som bare det. Den absolutte verste straffen som finnes for akkurat ham! (Eldsten derimot hadde brydd seg nada om en timeout)
Hva hadde sett verst ut for tilskuere? At jeg trekker med meg en sprellende hund etter nakkeskinnet? Eller at jeg sitter på huk og forteller ham med sint stemme at han er en dust? Timeout`n?
Vil vedde ganske mye på at forbipasserende hadde himmlet med øynene over at jeg dro ham med meg etter nakkeskinnet, tror du ikke?
Men for bikkja ville det ha vært timeout og "stirre inn i øynene og kjefte" som hadde vært ille.
Så, det å være fysisk med en hund behøver på ingen måte å være verst for hunden. Selv om vi synes det SER slik ut 
Jeg tror forøvrig at det verste for hunder flest er å ha uberegnlige eier som er inkonsekvente og bytter metode etter hva de leste sist