Vis enkelt innlegg
Gammel 04-03-11, 20:53   #1
aliasdictus
Medlem

aliasdictus sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 46
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Vitenskapelig basert styrketrening

Det er kanskje flere som har lest siste nummer av VOF, vitenskap og fornuft, der står det blant annet en artikkel som i stor grad baserer seg på boken "body by science." Etter å ha lest artikkelen gikk jeg i full tenning og kjøpte boken.

Kort resyme: Trening er ikke nødvendigvis lik bedret helse, ikke alle former for trening i hvert fall! Det er ikke fysiologisk riktig å skille mellom det å trene kondisjon eller styrke slik den etablerte folkekunnskapen tilsier. Det mest effektive en kan gjøre for å få bedre helse, som inkluderer økt muskelvekst, bedre forbrenning, bedret insulinsensitivitet, bedret fettforbrenning, mer overskudd, bedre metabolisme etc, er å trene maks en gang pr uke, og da skal det trenes motstandstrening (styrke) til musklene er utmattede. En arbeidsserie er nok. Dette vil si at treningen vil ta kanskje 10-15 min inkludert pauser, pr uke! Resten av tiden kan man benytte til lek og moro, så lenge man passer på å ikke overbelaste systemet slikt at restitusjonen ikke blir god nok før neste økt.

Det kan høres drøyt ut, men fysiologien og vitenskapen bak det er godt forklart, kanskje vel detaljert for enkelte, men selve opplegget er altså utrolig enkelt.

Jeg har selv erfart best fremgang i trening hvis jeg har måttet ta pauser lengre enn jeg liker, og nå skal jeg prøve å sette dette i system. Problemet mitt er at jeg liker veldig godt å trene, så jeg tror jeg må finne noe jeg vil bli bedre på, feks golf eller squash, så kan jeg trene en effektiv økt pr uke, og resten kan jeg "leke" med lavere intensitet. Boken presiserer at hvis du feks vil bli god til å løpe 10km, så bør man også ta inn over seg kunnskapen i boken, men da må man altså omsette kroppens økte evne (metabolsk) til det type arbeid man vil bli god på, feks løpe 10km eller hva det måtte være. Boken sier også at det må man gjerne gjøre, men det er nok ikke det som gir best helse for kroppen. Litt skudd i baugen for meg som har følt meg veldig sunn, jo lengre jeg har løpt... Selv om jeg jo har erfart at jeg har mistet en god del muskler i sommerhalvåret når jeg har løpt rundt i fjellet som en gal...

Les gjerne artikkelen først, og så anbefales boken til de som fordype seg. Jeg tror de fleste kan oppnå gevinster med å ta i bruk prinsippene fra denne boken.

Boken anbefaler dessuten steinalderkost (lavkarbo) som det beste supplementet til denne måten å trene på, siden dette vil gi den beste hormonelle påvirkningen. Burde passe som hånd i hanske for mange her inne