Sv: Cesar Millan
Opprinnelig lagt inn av aatinka, her.
Jeg syns jeg har sagt mitt i denne diskusjonen, det jeg ikke har klart å formidle har andre klart, så jeg syns det meste er sagt.
Her er i alle fall en hund som lyser arbeidsglede! Klikkertrent da (selvfølgelig) 
Fantastisk å se! Ingenting er bedre enn arbeidsglade hunder 
Enig med alt du sier aatinka!
Selv kunne det ikke falle meg inn å bruke CM-metoder på min hund, jeg hadde ikke hatt samvittighet til det. Hun kan få et "Nei" av og til men stort sett trenger hun det ikke. Hun er utelukkende trent opp ved hjelp av positive metoder fra hun var valp av. Jeg har en trygg hund som lystrer meg med glede. Jeg har en rase mange er redd for, og mange tror at denne rasen må behandles ved å være fysisk - men de som virkelig har peiling på rasen, oppdrettere gjennom mange år, behandler aldri rasen slik. Hvorfor? Fordi det ofte ender fatalt.. med en usikker/ustabil hund. Det er godt kjent i rasemiljøet.
Man skal være bestemt og konsekvent men IKKE fysisk. Altså ikke noe risting, klyping, strømming etc.. Det finnes faktisk andre måter å sette seg i respekt på hos en hund - hvis man gjør jobben bra fra starten av får man en fantastisk kamerat 
Man trenger ikke å være fysisk for å vise hvem som bestemmer. Hunder er ikke så dumme - det er vi som er sjefen over maten og alt det gøyale den får finne på. Så ja, den vet at du er sjefen selv om du ikke klyper den i nakken.
Er forøvrig enig med CM i en ting: Det er utrolig viktig at hundene blir aktivisert nok - både mentalt og fysisk. Hunden min finner aldri på ugagn så lenge hun får sin dose aktivitet - da kjeder hun seg nemlig ikke. Det er alfa og omega i et godt hundehold.

|