Sv: Fiber gjør deg feit + en ny hypotese for lavkarbo
Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.
Et gigantisk hull i teorien din: Hvordan skal tarmbakterier få nytte av energi frigjort fra fettceller til blodet? Skal de spise hull på tarmen?
Ellers er jeg enig i at fiber ikke har noe spesielt for seg. Grunnen til at fiber gjør at magen "fungerer bedre" er at de korte, harde fiber-"pinnene" revner cellemembraner (tenk at cellene våre er vannballonger), noe som dreper cellen og skaper smøring i tarmen.
Kroppen har et lager av reserveceller som står klare til å modnes og ta over jobben til de ødelagte tarmcellene, men problemet er at hver eneste gang en celle i kroppen må dele seg øker risikoen for kreft (altså, noe går galt under celledelingen). Ergo tror jeg nok at om noe vi spiser øker sjansen for tarmkreft så er det fiber, ikke mettet fett.
Slik jeg oppfattet det danish sa:
Tarmbakteriene holder seg i tarmen der de lever av karbohydrater og fettsyrer som blir nedbrutt til mat for bakteriene av svovelen i fiberet.
Bakteriene holder liv i oss, ofte ved å gjøre oss feite slik at vi skal overleve,....DE bruker ikke fettet som blir satt fri fra fettceller til blodet, det gir de til oss for at vi (verten) skal overleve for å sikre deres eksistens......

Sist redigert av Bestemamma : 06-03-11 kl 19:30.
|