Sv: Vitenskapelig forskning mtp lavkarbo
Joda, det finnes Jeg hadde faktisk en forelesning om lavkarbo på NTNU. Det var en forsker (Berit Johansen?) som la fram den forskningen hun hadde vært med på. Det var riktignok ikke lavkarbo etter mitt syn, men LAVERE enn hva Ola Nordmann spiser i dag ihvertfall Hun hadde forsket på menn som spiste ca 1/3 karbo, fett og proteiner. Og bare DET viste positive forandringer på noen stoffer (husker ikke navn) som gir høyere risiko for hjerte- og karsykdommer. Det var selvfølgelig bare en liten studie, men de har levert søknad for MASSE penger fra EU nå, forskningen ble valgt ut blandt mange hundre andre. Håper de får masse lavkarbopenger sånn at det kan bli gjort god forskning på temaet her hjemme!
Etter denne forelesningen har jeg fått mange spørsmål fra folk som har lyst til å begynne og spise lavkarbo Veldig morsomt, da jeg har blitt møtt med stor skepsis alle andre plasser. Jeg har tilgang på databaser med forskning gjennom skolen, kan se om jeg kan finne noen gode studier når jeg har tid, kanskje til og med den vi hadde om i forelesninga?
Når noen begynner å "trashtalke" lavkarbo så bruker jeg å spille på evolusjon og forskningsstandarder. De fleste har bare lest noe i VG, Dagbladet eller kk.no el.l... Det er jo helt latterlig, men før jeg visste bedre så gjorde jeg akkurat det samme. Det var noen her en dag som mente at det skulle ha vært obligatoriske kurs i kritisk tenkning. Det stiller jeg meg helhjertet bak. I forhold til evolusjon så er jo alle enige i om at mennesker ikke er laget for å spise brød, akkurat HVA steinaldermennenskene levde av er det mange som har meninger om. Men at det ikke var brød, kaker og tagliatelle kan vi vel alle være enige om Også pleier jeg å dra den: "Hvis mettet fett er så farlig, hvorfor er kroppen så dum at den lagrer kroppsfett som det da?" Jeg vet ikke hvor mye hold det er i dennne påstanden, men det funker på folk uten kunnskap utover mettet fett=hjerteinnfarkt og statens råd=gull. Stort sett så orker jeg ikke å diskutere, det blir for useriøst når folk ikke har kunnskaper. Selv har jeg ikke SÅ mye, men det betyr ikke at jeg tar alt VG sier for god fisk fordi. Jeg kjenner behov for å sitere en god lærer jeg hadde en gang: "Det er ofte de som kan minst, som roper høyest." Trist, men sant. Jo mer jeg lærer, jo mer innser jeg hvor utrolig lite jeg kan.
Kommer tilbake med forskning om jeg finner noe bra
|