Vis enkelt innlegg
Gammel 07-03-11, 14:15   #1
nilmor
Medlem

nilmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Stathelle, Telemark
nilmor er ny på veien

De tre viktige faktorene for varig vektnedgang

Hei!

Som nybegynner og lavkarbo entusiast har jeg gjort meg noen refleksjoner.
Mye av tiden den siste måneden har gått med til lesing av relevant fagliteratur, videre har jeg hatt stort utbytte av å tilegne meg gode innlegg her på forumet.

Jeg savner likevel en bred diskusjon som innholder 3 grunnleggende og viktige faktorer.

1) Kostholdsfilosofi.
Her er det mange varianter som velges, med utgangspunkt i LCHF er jo et veldebatert emne her på forumet. De fleste av oss har vel funnet at dette er en god anvenbar form og det viktigste element i vektnedgang.

2) Regulering av mengder.
Etter at man har etablert et velballansert kosthold, basert på LCHF blir det fort et spørsmål om inntak av riktige mengder. Til dette tema oppfattes det noe uenighet her inne, selv om noen fremhever at BMR (Basic Metabolic Rate) er en faktor.
Altså det spiller en rolle hvor stort daglig inntak man har sett i lys av alder, vekt og kjønn.

3) Mosjon.
Hvilken effekt har mosjon i forhold til vektnedgang. I tillegg savner jeg at det belyses hvilke andre positive effekter som etablering av gode mosjonsvaner gir. Jeg tenker eksempelvis på økt almentilstand, reduksjon av risiko for hjertelidelser, økt muskelmasse på påfølgende økt forbrenning, og andre kjente fordeler.

For meg blir det viktig å se disse 3 hovedelementene i sammenheng, slik at man tilegner seg varig livstilsendring også etter vektnedgangen.
Jeg har forsøkt en rekke kurer, dietter, slanketips og jeg har god erfaring med å komme ned i vekt (over 30 kg reduksjon), men dårlig erfaring med å vedlikeholde den nye vekten.

Det er her jeg mener at man må se på mer en bare kostholdssammensetningen, slik at man oppnår varig endring.

Håper noen har synspunkter i samme retning og at vi kan motivere hverandre til å endre mer enn kostholdet, selv om dette er en hovedfaktor for å lykkes med å få vektreduksjon.

~ There is no easy way to heaven ~
nilmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat