Vis enkelt innlegg
Gammel 08-03-11, 08:59   #82
Bolla Piggsvin
Medlem

Bolla Piggsvin sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 59
Bolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt segBolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av tjeldberg, her.

Nå skjønner jeg ikke.. TS bare viser til en observasjon, som kan bekrefte det faktum at ungene blir feitere. Selvfølgelig finnes det andre faktorer, men TS sier da heller ikke at dette er den eneste grunnen. Var selv aktiv som unge, er det ennu, men har vært overvektig fra før jeg starta på barneskolen. Rundt 5-6 vil jeg tro. Spillte fotball ukentlig, ute å lekte hver dag, vi eide ikke telefon (alenemor med dårlig økonomi) og ikke tv-spill å en tv med NRK = så kun tv en halv time om dagen. Men hun hadde 3 jobber - jeg var mye alene hjemme og laget maten min selv. Jada også som 6 åring fikset jeg å lage meg brødskiver. Men om jeg kjedet meg, ble det ikke en skive med nugatti. Heller 6 skiver utover kvelden. Altså å være aktiv betyr ikke at alle kan forbrenne bort store mengder kalorier!!

Kanskje var dette bare de som handlet for egne penger - men det hadde ikke skjedd i samme grad på 80-tallet. Man smørte i større grad niste, ting var dyrere da. Nå handler de selv, ja men da går det ofte i snop da. Mamaer og pappaer vet dette, så hvorfor ikke sende med de litt sunt og litt snop, så blir det ihvertfall litt næring også. NB; unger blir i større grad også kjørt til/fra svømmehaller og whatnot eller tar buss - vi, deriblant unger, beveger oss mindre og hel/halv fabrikata er hverdagskost. Vi blir feitere!!

Tror ikke heller det var en hets mot denne ungeflokken engang av TS, bare en observasjon. Kall det en aha opplevelse - noe ala, er det å vente annet enn at vi legger på oss..

Litt off topic, kanskje, men jeg tror ikke det var så mye bedre i "gamle dager" akkurat. Jeg begynte på ungdomsskolen i 1978, og vi gikk i butikken hver eneste storefri og kjøpte loff og cola light. Satt og gravde ut det myke i loffen og stappet i oss, og så kastet vi skorpene. Dette gjaldt gjengen jeg var med i, mange av de andre levde på skolebrød i stedet. Ikke spilte vi fotball og klatret i trær og var så forferdelig aktive heller - husker vi sto mye ute og kjedet oss og hang ved kiosken fordi foreldrene "kastet oss ut" for å trekke frisk luft. Tror ofte vi husker litt feil om vår egen barndom/ungdom, jeg ...

Bolla Piggsvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat