Vis enkelt innlegg
Gammel 08-03-11, 20:13   #104
Kula
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2006
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Titti76, her.

Två barn döda av LCHF

Tors 26 feb 2009 av Molly0799 | 6 kommentarer | 2715 visningar

Skrämmande att man sätter "barn" på en diet hur tänker folk ..eller tänker dom överhuvudtaget ....

2009-02-23 11:03:08 Av: Fredrik Paulún Permalink Allmänt Kommentarer (0)
Två barn döda av LCHF

Som du kanske har sett i dagens Expressen har två barn i Kanada dött av LCHF (low carb high fat) efter att ha ätit så en längre tid. Båda barnen vad patienter på Montreal Children´s Hospital och ingick i en grupp på 46 som behandlats med LCHF mot epilepsi de senaste åren. Antingen är detta en slump eller så är dieten rent livsfarlig om man ägnar sig åt den för länge. Att två patienter av 46 dör efter tre år på en diet måste betecknas som extremt.

Det första fallet var en 11-årig pojke som ätit LCHF i tre år. Plötsligt förlorade han medvetande i hemmet och hjärtat slutade slå. Sjukvårdarna fick igång hans hjärta igen och läkarna kämpade flera dygn för att rädda hans liv. Dessvärre lyckades de inte och pojkens hjärta stannade för gott. Möjligen berodde hjärtstilleståndet på selenbrist då han hade något låga nivåer men det är inte helt klarlagt. LCHF rubbar kroppens balans på flera olika sätt och dieten har tidigare visat sig kunna orsaka dödlig kaliumbrist.

I det andra fallet var det en sjuårig pojke som ätit LCHF i tre år. Vid en läkarkontroll upptäcktes en försämrad hjärtfunktion och även i detta fall var selennivåerna något låga. Familjen gavs möjlighet att avsluta LCHF-dieten, men eftersom den hjälpte pojken mot hans epilepsi ville de fortsätta. Därför gavs ett tillskott av selen men trots detta dog pojken en månad senare.

I bästa fall är detta som sagt en slump. I värsta fall kommer vi att se ett stort antal dödsfall kopplade till LCHF eftersom det idag finns personer som ätit enligt den i flera år. Jag hoppas på det första men mitt råd att man ska begränsa tiden utan kolhydrater känns mer aktuellt än någonsin. I dessa fall tog det cirka tre år att utveckla dödliga effekter och i mina ögon är det inte försvarbart att rekommendera mer än max tre månader på LCHF för att det ska finnas säkerhetsmarginaler.

Det er ikke ofte idioti gjør meg målløs, men nå har du klart å gjøre meg stum!

Hvordan tør du spise etter Atkins prinsipper hvis du tror dette har en snev av sannhet i seg?

-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat