Tråd: Moro med tall
Vis enkelt innlegg
Gammel 08-03-11, 23:03   #12
Chunky
Gjest

Sv: Moro med tall

Opprinnelig lagt inn av Val, her.

Veldig fint innlegg! Jeg har satt opp et stort regneark og regnet ut alle mulige verdier for meg selv

Men denne BMR'en det er jo basalforbrenning ikke sant? Altså forbrenning uten aktivitet? Så hvis jeg finner ut at BMR ved lavkarbo ligger på 2333 om dagen, og jeg da må spise 1233 kalorier om dagen for å gå ned 1 kilo i uka. Men det er jo de dagene jeg ikke forbrenner kalorier, altså ikke trener. Så jeg kan egentlig tenke at hvis jeg vil gå ned 1 kilo i uka, kan jeg spise 1233 kalorier + de kaloriene jeg forbrenner ved trening?

Også har jeg satt opp et regneark for hver uke fremover i 8 uker, hvor jeg går ned 1 kilo i uka. Når jeg regner kalorier for disse ukene blir det alltid -14 kalorier om dagen fra uke til uke. Altså 14 kalorier mindre om dagen i uke 2, også 14 kalorier mindre om dagen i uke 3 enn det jeg hadde i uke 2 osv. Kan det stemme? Trodde den det tallet jeg må minske kaloriene med burde bli stadig større?

Du må huske på at dette er svært generelle og statistiske tall, selv om det gir en relativt grei pekepinn på hva som er mulig og hva som må til for å gå ned. Har i hvert fall mye mer tro på et regneark enn ketostix og anekdoter Men like lite som det finnes en familie med 1,6 barn, finnes det personer som passer helt perfekt inn i disse formlene. Det er utrolig mange individuelle variabler som spiller inn, og BMR er beregnet ut fra en person omtrent i koma og med minst 12 timer faste om dagen. Se en mer detaljert forklaring her. En helt vesentlig variabel som ikke er med i formelen over er fordelingen mellom fett og muskler, altså fettprosenten. Jeg valgte bevisst den enkleste modellen for ikke å komplisere det for mye. Feilmarginen er uansett bare noen prosentpoeng i hver retning. Og 14 kalorier per dag tilsvarer dessuten bare ca 1,8 gram kroppsfett. Ingen klarer å planlegge energiinntak eller forbrenning med et sånt presisjonsnivå over tid. 14 kalorier tilsvarer tross alt bare en enkelt knivsodd smør, en kvart munnfull kyllingfilet eller å haste litt ekstra fort til bussen.

Men om du går ned 480 eller 520 gram på en uke er ikke det vesentlige så lenge det går rett vei. Jeg synes en kilo er litt i overkant, selv om jeg gikk ned tilsvarende selv i det halve året til jeg var i mål. Hadde nok valgt å ta det litt roligere hadde jeg startet nå.

Lykke til!

Svar med sitat