Vis enkelt innlegg
Gammel 09-03-11, 07:16   #114
Tittit
Gjest

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Jeg er egentilg ikke så veldig bastant. Hvis du leser det jeg skriver en gang til, ser du at det jeg kaller omsorgssvikt er det å unnlate å gjøre noe hvis man har tillatt at barna har lagt seg til helseskadelige vaner. Å få i seg sukker og hvetemel i ny og ne i en ellers sunn hverdag er ikke helseskadelig! (Med mindre man snakker om allergier og intoleranser selvfølgelig.)

De andre tingene du beskriver er jo rett og slett risikoen ved å leve, og har egentlig ikke noe å gjøre med det vi diskuterer her.

For å sette det fullstendig på spissen; hvis noen foreldre lot sitt 12 år gamle barn røyke sigaretter, ville ingen stusse om barnevernet kom for å undersøke om det forelå omsorgssvikt. Dette ville være en svært helseskadelig adferd.

Hvis noen foreldre lot sitt 12 år gamle barn bli sykelig overvektig av å spise slikkerier og junkfood hver dag (det forekommer!), ville det vel være like naturlig om barnevernet kom for å undersøke om det forelå omsorgssvikt? Dette ville jo også være en svært helseskadelig adferd.

Jeg tror ikke du og jeg egentlig er uenige i praksis, men du overtolker noen ganger det jeg skriver :-)

-

barnevernet blir aldri dratt inn i de sakene du refererer til.
det er helsesøster som tar seg av dette.
barnevernet har da ingenting med om du har ett tykt barn el ett barn som røyker.
røyker barnet ditt vil du antageligvis få ett skriv fra skolen.

Svar med sitat