Vis enkelt innlegg
Gammel 09-03-11, 11:17   #10
babydoll
Medlem

babydoll sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
babydoll er ny på veien

Sv: Kostnad ved lavkarbo?

Jeg vil tro at en lavkarbovariant som fedon, der man ikke skal være i ketose er mer forenelig med en varierende hverdag. Tar man sine forhåndsregler og er flink i hverdagene kan man unne seg litt pizza når man blir bedt bort, uten at konsekvensene nødvendigvis blir så store.
På fedon skal man heller ikke spise like mye fett som i de ketogene retningene. Mer fett enn vanlig skal man dog ha, men har du problemer med fett er det ingenting i veien for å ha f.eks. avocado og oljer som fettkilder istedet for fettrandene på koteletter

Så til mine erfaringer med kostnader:

Før jeg begynte å spise lavkarbo småspiste jeg MYE. Kjøpte noe knask nesten hver dag. Det ble også mye halvfabrikata og ferdigmat, og siden helg = kos eskalerte matbudsjettet en del bare der. Etter jeg begynte å spise lavkarbo bruker jeg nok mer penger på smør, kjøtt, grønnsaker og meierivarer enn før, men summa summarum bruker jeg nok like mye eller mindre penger på mat. På grunn av at jeg må planlegge litt bedre, og fordi at i lengden er det billigere å spise rene råvarer.

Det koster nok også litt å kaste ut all karboen fra kjøkkenskapene og fylle det opp igjen med lavkarbomat første gangen, men det hadde jeg som student råd til. Spesialvarer som johannesbrødkjernemel og fiberhusk er fint å ha i hus, men man TRENGER det ikke. Alt sånt kjøpte jeg etterhvert.

babydoll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - langtidsperspektiv Svar med sitat