Vis enkelt innlegg
Gammel 09-03-11, 11:38   #121
Kula
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2006
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Titti76, her.

men utifra deg å forstå hadde vel du meldt fra til barnevernet om du så overvektige barn/ungdom el noen som sto å røyka. håper du skjønner hvordan dette virker utad.

Jeg håper du har vett til å forstå at du her tillegger meg meninger/uttalelser jeg ikke har og aldri har gitt uttrykk for.

I mitt innlegg (som du refererer til) skriver jeg på norsk at røykeeksempelet virkelig er satt på spissen. Men; hvordan tror du barnevernet hadde reagert hvis de fikk en bekymringsmelding hvor det kom frem at foreldre lot barnet sitt på 12 år røyke sigaretter? Jeg snakket ikke om at et barn sniker seg ut, stjeler en pakke røyk i butikken og røyker bak et skur uten foreldrenes viten. Betydninge av "lot" i denne sammenhengen er altså "ga tillatelse til". Ifølge barnevernets instruks er de pliktig til å undersøke en slik bekymringsmelding. Hva konklusjonen av undersøkelsen blir, er selvsagt ikke gitt. Som sagt var dette eksempelet "virkelig satt på spissen", og jeg tror du skal lete lenge etter et slikt tilfelle i virkeligheten.

Eksempelet mitt med foreldre som lar barna sine spise slikkerier og junkfood hver dag, med syklig overvekt som følge er satt opp som en sammenligning med røykeeksemplet. Begge adferdsmåtene er svært helseskadelige for barnet, men du ville aldri fått barnevernet til å reagere på en bekymringsmelding om dårlig kosthold. På mange måter er det et paradoks, men adferden i sistnevnte eksempel skyldes jo i de fleste tilfeller uforskyldt uvitenhet. Man behøver imidlertid ikke lete lenge etter slike tilfeller i virkeligheten.

Hvis du fremdeles ikke forstår hva jeg mener om saken, vil jeg være takknemlig om du avstår fra å uttrykke din forståelse av mine meninger.

-

Sist redigert av Kula : 22-03-11 kl 10:18.
Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat