Tråd: Moro med tall
Vis enkelt innlegg
Gammel 09-03-11, 15:37   #15
Val
Gjest

Sv: Moro med tall

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Du må huske på at dette er svært generelle og statistiske tall, selv om det gir en relativt grei pekepinn på hva som er mulig og hva som må til for å gå ned. Har i hvert fall mye mer tro på et regneark enn ketostix og anekdoter Men like lite som det finnes en familie med 1,6 barn, finnes det personer som passer helt perfekt inn i disse formlene. Det er utrolig mange individuelle variabler som spiller inn, og BMR er beregnet ut fra en person omtrent i koma og med minst 12 timer faste om dagen. Se en mer detaljert forklaring her. En helt vesentlig variabel som ikke er med i formelen over er fordelingen mellom fett og muskler, altså fettprosenten. Jeg valgte bevisst den enkleste modellen for ikke å komplisere det for mye. Feilmarginen er uansett bare noen prosentpoeng i hver retning. Og 14 kalorier per dag tilsvarer dessuten bare ca 1,8 gram kroppsfett. Ingen klarer å planlegge energiinntak eller forbrenning med et sånt presisjonsnivå over tid. 14 kalorier tilsvarer tross alt bare en enkelt knivsodd smør, en kvart munnfull kyllingfilet eller å haste litt ekstra fort til bussen.

Men om du går ned 480 eller 520 gram på en uke er ikke det vesentlige så lenge det går rett vei. Jeg synes en kilo er litt i overkant, selv om jeg gikk ned tilsvarende selv i det halve året til jeg var i mål. Hadde nok valgt å ta det litt roligere hadde jeg startet nå.

Lykke til!

Jeg er vel ikke akkurat i koma nei men det går ofte 12 timer uten mat. Ja, klart man må tenke på musklene...jeg lagde excel arket mitt for å få en enkel og grei oversikt, men så ble det så spennende at da kom dette med 14 kalorier inn Jeg er enig i at en kilo er for mye, men jeg synes "planen" får være sånn, for realiteten blir litt annerledes

Takk for det!

Svar med sitat