Vis enkelt innlegg
Gammel 09-03-11, 22:58   #12
Grethe B
Seniormedlem

Grethe B sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 53
Grethe B er virkelig snillGrethe B er virkelig snillGrethe B er virkelig snillGrethe B er virkelig snillGrethe B er virkelig snill

Sv: Nøkkelhullsvarer har fått lavere pris

Jeg blir fristet til å bruke ordene "kjøpt og betalt" om denne nøkkelhull"kampanjen".... dette er klippet ut fra siden det henvises til i innlegget hos grotingeling.

"Kriteriene for hvilke matvarer som kan få Nøkkelhullet er fastsatt av norske, svenske og danske mat- og helsemyndigheter i fellesskap.
I Norge har Helsedirektoratet og Mattilsynet ansvar for merkeordningen. En felles nordisk merkeordning er en fordel for både forbrukere, industri og handel.
Kostholdsutfordringene er stort sett de samme i Norden, og myndighetene i de nordiske landene baserer sine kostråd på felles nordiske ernæringsanbefalinger. Derfor er det naturlig å samarbeide om ordningen.
Det er frivillig å bruke Nøkkelhullet, og det produsentenes ansvar å følge reglene myndighetene har vedtatt. Mattilsynet vil føre tilsyn for å kontrollere at reglene for bruk av merket følges.
Ferdigpakkede næringsmidler som har Nøkkelhullet skal merkes med næringsdeklarasjon. Forbrukerne kan da sjekke innholdet av næringsstoffer i produktet. Unntatt fra dette kravet er frukt, bær, grønnsaker, fisk og sjømat."

Jeg synes rett og slett vi som forbrukere har null og nada å si, men Manina du er absolutt inne på et interessant emne. Det er vel noe i at om man ikke prøver på å få til forandring, så kommer det sjelden av seg selv. Et høyt ønske hos meg er uansett at vi mennesker blir mer bevisste på hva vi putter i korga og betaler for. Ufattelig mye juks og tilsetningsstoffer i mye av den "vanlige" maten.