Vis enkelt innlegg
Gammel 10-03-11, 06:49   #2
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Mønster/riller på neglene

fant dette på nett:

Spørsmål:


Henger "riller" som går på langs av neglen sammen med sykdom? Har hørt at de kan komme av psoriasis eller nyresykdom... uff, kjenner at jeg blir bekymret for at jeg kan ha en slik sykdom... Er det vitenskapelig bevist at det henger sammen? Hvordan kan jeg få bort rillene i neglene?

Takker for svar

Innsendt av jente 16 år

(Kroppen)
Svar:


Hei.

Neglene er en del av huden og det er faktisk sånn at flere hudsykdommer kan føre til negleforandringer. I tillegg kan forandringer av negler også være tegn på annen sykdom i kroppen. I slike situasjoner vil sykdommen gi andre utslag enn negleforandringer, og diagnosen stilles ikke på grunnlag av selve negleforandringene. Eksempler på tilstander som kan gi neglfoandringer er; lavt stoffskifte, psoriasis, atopisk eksem, vitamin/mineral mangel m.m.

Mest sannsynlig er det du beskriver helt normalt. Jeg tror ikke du har noen sykdom selv om du har små "riller" i neglene. Det er normalt å ha det. Dersom du i imidlertid har andre plager og mistenker at noe er galt vil jeg anbefale deg å kontakte legen din for nærmere undersøkelse.

Når det gjelder neglene så hjelper det å stelle dem med jevne mellomrom (du kan gå til en hudpleisalong og få neglbehandling), smøre hendene med krem og i tillegg drikke mye vann, spise sunt å ta tran. Alt dette vil tildels hjelpe på hud, hår og negler.

Håper dette var til litt hjelp.

Hilsen legen.

  Svar med sitat