Tråd: Diabetes 1
Vis enkelt innlegg
Gammel 10-03-11, 14:49   #5
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Diabetes 1

Jeg snakket faktisk med diabeteslegen min om lavkarbo forleden, og han var veldig positiv. Så positiv at han vil ha meg tilbake om 3-4 måneder i stedet for om et halvt år bare for å høre hvordan det går .

Som han sa -det er ingen grunn for at jeg som type 1-diabetiker IKKE skal kunne leve på et lavkarbokosthold. Når de var restriktive til å anbefale det, skyldtes det at folk kunne hoppe på det med hud og hår og alt annet uten å sette seg skikkelig inn i hva det var snakk om først. Å gå fra statens anbefalinger til lavkarbo "over natten" vil være veldig krevende, og det er slett ikke alle som er innstilte på den jobben. Vi som gjør det selv om det ikke er anbefalt setter oss godt inn i hva det er vi driver med, og følger godt med på alt som må gjøres.

I tillegg er det vanens makt med brødvarer, frukt, poteter og slikt -og for oss vil utskeielser på den fronten ha med seg større problemer enn for dem som "bare slanker seg". Blodsukkeret vil stige, og vi må være så inne i kroppens prosesser at vi faktisk forutser dette.

Som han videre sa: Å være vegetarianer og diabetikere er heller ikke lett, men det hindrer jo ikke diabetikere å være vegetarianere for det. Så lenge vi er opplyste og har satt oss inn i hva vi driver med, er det ikke noe som skulle tilsi at vi ikke kan holde på med lavkarbo.

På ketolysedietten (som jeg ikke tok opp med legen fordi jeg enda var i sjokk over hvor positiv han var til lavkarbo ) vil jeg tro at utfordringen er blodsukkerkontroll, redusering av insulin uten å havne i "vår ketose" og hva vi gjør ved føling.
Syreforgiftning er farlig, og den eneste måten vi kan sjekke om vi har den er jo ved ketostix. Dermed mister vi sjansen for kontroll dersom ketostixen slår ut på kostindusert ketose.

Alt i alt velger jeg å tro at anbefalingene kommer av at vi må sette oss veldig godt inn i hva det er snakk om. Nå er det ikke meningen å være spydig eller ekkel med noen, men når jeg leser en del innlegg her inne er det veldig tydelig at enkelte hopper på kuren uten at de har satt seg ordentlig inn i den. Ut fra det ville jeg også vært skeptisk med å anbefale kuren for diabetikere uten noe som helst forbehold

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat