Vis enkelt innlegg
Gammel 10-03-11, 18:26   #1
Nero
Medlem

Nero sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 56
Nero er på en erverdig vei

Kolesterolet har økt ...

Etter 6 måneder på ketogen diett - samt ca 10 kilo ned - fant jeg ut at det var på tide å ta en grundig legesjekk. Føler meg frisk og i fin form, men var litt spent på hvordan det sto til med kolesterol og blodprøver.

I dag har jeg vært hos legen og fått svarene:
Mitt kolesterol (total) = 8.1, noe som er for høyt.

HDL (det gode) var på 1,49
LDL var på 6,6

Min lege er positiv til lavkarbo og synes det var flott at jeg har kvittet med meg 10 kilo. Han syntes at jeg skulle fortsette med det kostholdet så lenge jeg trives med det. Jeg er 165 cm høy og veier i dag 69.5 kilo.
Mitt mål er 65 kilo. Jeg er 42 år.

Min far har samme lege som meg. Han er sikkert 130 kilo. Han har fått diabetes, høyt blodtrykk og et stort hjerteinnfarkt for noen år siden. Alle hans brødre har hatt hjerteproblemer (noen har operert).

Ergo er jeg arverlig belastet. Legen min skrev ut resept på Lipitor (kolesterolsenkende medisin) da han mener det er viktig at jeg ikke har for høyt kolesterol.

Nå er jeg i tvil. Bør jeg begynne på dette? Flere leger mener at man ikke skal bruke slike medisiner og at det ikke er noen sammenheng mellom høyt kolesterol og hjertesykdommer når det gjelder kvinner..?

Hvis jeg begynner med Lipitor, må jeg da bruke det resten av livet? (forsto det sånn...)

For 10 år siden hadde jeg kolesterol på 6, for 5 år siden var det på 5.8. Jeg aner dessverre ikke hva det var når jeg begynte på ketolyse fro 6 måneder siden.

Jeg har i ett år drukket masse presskanne-kaffe, drakk neste aldri kaffe før det. Kan det ha gjort utslaget? Mener å ha hørt at det ikke er så bra for kolesterolet..

Skal tilbake til legen min i juni. Jeg lurer på om jeg skal ta Lipitor frem til da, for så å be om 2-3 måneder uten.....slik at jeg kan prøve å får kolesterolet ned på annen måte uten å bruke medisiner.

Litt i villrede her...

VELKOMMEN TIL MIN JOURNAL
Nero er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse 6 mnd - nå Lavkarbo Svar med sitat