Vis enkelt innlegg
Gammel 10-03-11, 18:34   #9
Fredrikke07
Medlem

Medlem siden: Feb 2008
Alder: 44
Fredrikke07 har en fantastisk aura rundt segFredrikke07 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trenger gode råd (Hvordan hjelpe overvektig venninne)

Det er det jeg lurer på også, hvor rett frem jeg kan være..hun er svært sårbar på alle områder, noe jeg mistenker egentlig overvekten hun har slitt med hele livet er årsaken til eller rettere sagt roten til.

Føler at hun har behov for å snakke om at hun er stor (som er ordet hun bruker) for å vise at "ja, jeg vet jeg er stor og må bare si i fra om at jeg er klar over det". Vanskelig å forklare.

Jeg har også pleid å snakke om det i nøytrale ordlag, så og si aldri om henne direkte, at hun burde gjøre det og det, mer sånn som at, "ja, kanskje ketolyse er noe for deg da, for da kan man jo spise mye gulost osv", når hun sier hun burde ha tatt tak i kosten men ikke vil lage mat eller at hun spiser for mye ost. Eller sagt slike ting som at jeg har funnet herlige oppskrifter på f.eks rundstykker som er er lavkarbo. For hun har jo kunnskap om både ketolyse og lavkarbo, som sagt har hun prøvd lavkarbo en liten periode. Hun vet i det minste hva ketolyse går ut på.

Men kjernen er jo som noe av dere nevner, at hun må ville det selv! Føler at mye av utfordringen er at hun skulle ha fått øynene opp for hvor enkelt det egentlig er, for hun er en dame som er utrolig flink med organisering og planlegging av andre ting i livet, så da skulle det jo være mulig å planlegge litt innen mat også. Det ligger kanskje mange negative erfaringer rundt mat og slanking fra før, jeg vet ikke ikke så mye om tidligere erfaringer, bortsett fra at alle forsøk nok har vært halvhjertet.Det er inntrykket mitt ihvertfall. Hun har økt år for år, og tror også at man må trene. Har prøvd å gi henne kunnskap om at det ikke er nødvendig og at det er i kostholdsomlegging det store vekttapet ligger.

Tipset om å prøve spisdegslank skal prøves! Det kan det jo være håp for at hun vil prøve. Men blir sikkert skeptisk siden hun så og si liker bare høykarbo matvarer. Har som sagt aldri spist grønnsaker eller fisk. Liker lite rent kjøtt ellers også.

Så får vi se hvor direkte jeg tør å være..litt pinglete i denne sammenhengen, så redd for å såre..

Fredrikke07 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat