Tråd: Kalorier
Vis enkelt innlegg
Gammel 10-03-11, 19:55   #23
nilmor
Medlem
 
nilmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Stathelle, Telemark
Innlegg: 175
nilmor er ny på veien

Sv: kalorier

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Den ideelle sammensetningen mellom karbo, protein og fett er nevnt ofte her inne, men det er ikke sagt noe om hvor MYE man skal spise av de forskjellige makronæringsstoffene i gram

Jeg leste en artikkel i VOF som har satt spor Der anbefalte de et protein-inntak i gram på 1 til 1.5 gram pr kilo kroppsvekt - opptil 2 gram om du trener jevnlig. ( En del innen treningsmiljøet sier pr kilo ØNSKET kroppsvekt, men jeg stoler på VOF her ). Jeg har tidligere advart mot å spise for mye protein pga øke belastning på nyrene - men jeg leste en dansk artikkel der de hadde testet opp mot 3 gram pr kilo kroppsvekt uten at de så noen fare med det. Det ALLER viktigste er faktisk at du ikke spiser FOR LITE proteiner siden det er en del essensielle aminosyrer man kun får i seg når man spiser proteinrik mat.

Hvis du så spiser omtrent like mange gram fett som protein, får du en ok fordeling av protein og fett (prosentmessig av energiinntaket). Karboinntak kan man velge selv etter hvilken retning man følger og hva man er komfortabel med.

Hvis man regner litt på dette får man ofte et fint og passe lavt kaloriinntak. For min del vil det ligge på rundt 13-1400 kalorier (husker ikke helt i farten), noe som stemmer overens med det jeg gjerne må ned i for å gå ned i vekt også... (Det vil også være tilpasset et litt større energiinntak hvis du trener siden du da kan gå opp til 2 gram protein pr kilo kroppsvekt).

Går man fint ned i vekt med det kostholdet man spiser anbefaler jeg ingen endringer! Har man problemer med å gå ned selv om man følger kostholdsretningen til punkt og prikke derimot - kan dette være en metode man kan forsøke Jeg tror foreløpig at bakgrunnen for at noen ikke går ned er at vi ikke har en naturlig stans i inntak når kroppen har fått nok næring. Noen spiser naturlig lite på lavkarbo og er fornøyde, jeg kan pakke i meg til det tyter ut ørene selv om jeg ikke er sulten...


Dette var interessante synspunkter Nerthus.
Jeg øyner nesten en ny retning innen kostholdsfilosofi her, som kan hjelpe mange som stagnerer på ketogen diett.

Her kan vi jo bruke oss selv i forhold til å høste erfaringer. Jeg ser at min bevisthet rundt protein- og fettinntak bør økes. Jeg har store daglige svingninger på dette feltet.

Syntes dette konseptet virker spennende

__________________
STARTVEKT: 134,7 kg - 16.02.2011
MÅL: 90 kg. NÅ: 103,1 kg
MINUS: 31,6 kg

~ There is no easy way to heaven ~
nilmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat