Sv: Vitenskapelig forskning mtp lavkarbo
Opprinnelig lagt inn av -Cilia-, her.
Joda, det finnes Jeg hadde faktisk en forelesning om lavkarbo på NTNU. Det var en forsker (Berit Johansen?) som la fram den forskningen hun hadde vært med på. Det var riktignok ikke lavkarbo etter mitt syn, men LAVERE enn hva Ola Nordmann spiser i dag ihvertfall Hun hadde forsket på menn som spiste ca 1/3 karbo, fett og proteiner. Og bare DET viste positive forandringer på noen stoffer (husker ikke navn) som gir høyere risiko for hjerte- og karsykdommer. Det var selvfølgelig bare en liten studie, men de har levert søknad for MASSE penger fra EU nå, forskningen ble valgt ut blandt mange hundre andre. Håper de får masse lavkarbopenger sånn at det kan bli gjort god forskning på temaet her hjemme!
Var på Kick-off møte for Tekna Biotek i går, og der ble forskningen som Berit Johansen driver med nevnt Det ble ikke sagt så mye om det, men en fra NTNU technology transfer (man kan komme til dem hvis man har noen ideer og få hjelp til midler til forskning og søknad om patentering) nevnte noen nye prosjekter som hadde fått midler via dem. Fikk ikke med meg alt som sto på sliden, men det var ihvertfall noe om insulinresistens og SNP markører Så det er sikkert en videreføring av det prosjektet hun pratet om hos dere 
litt off topic, men måtte bare nevne det hehe...
|