Vis enkelt innlegg
Gammel 12-03-11, 20:25   #5
aliasdictus
Medlem

aliasdictus sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 46
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Vitenskapelig basert styrketrening

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Teorien høres flott ut, men det er nok en grunn til at det ikke er særlig utbredt.

Tror jeg skjønner hva du mener. Boken presiserer at dette opplegget ikke nødvendigvis er det beste hvis man vil bli kroppsbygger eller hvis man vil løpe 10k raskest mulig. Dette opplegget tar høyde for hva som er helsebringende, og slikt sett synes jeg boken har svært mange gode poeng som er relativt godt forankret i vitenskap.

For ikke lenge siden var det noen som publiserte at det ikke var stor forskjell på å trene en gang i uken kontra mange, for utrente personer. Da var helseperspektivet det de så etter mener jeg. Likevel er det mange som løper mange kilometer i lavt tempo i troen på at det er veldig sunt, noe det kanskje ikke er likevel. Så grunnen til at enkelte opplegg ikke har veeeldig mange følgere kan være så mangt vil jeg si. Spesielt tror jeg det gjelder "en million fluer kan ikke ta feil- bæsj er godt" effekten. Folk har en tendens til å høre på etablert kunnskap, helt til ny kunnskap får etablert seg i lærebøkene...

Ift muskelbygging har jeg lest andre bøker som bruker samme prinsippene om å trene til muskelen er utmattet, og at man trener en muskelgruppe kun en gang pr uke. I så måte er vel boken "body by science" en tilpasning, som er designet for å få det mest essensielle ut av muskelbyggingen, med et større fokus på det helsemessige.