Vis enkelt innlegg
Gammel 12-03-11, 20:32   #6
aliasdictus
Medlem

aliasdictus sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 46
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Vitenskapelig basert styrketrening

Opprinnelig lagt inn av mofe, her.

Hm.. litt forvirret her jeg, skjønte ikke helt hva du mente.. Jeg skal løpe 10 km på Sentrumløpet i mai, og ifølge denne teorien så bør jeg trene hvordan?

I følge boken bør man trene spesifikt på det man vil bli god på. Sånn sett er den ikke kontroversiell i det hele tatt. Men boken sier at mange som eksempelvis vil bli god på 10k, sansynligvis burde brukt en del av oppkjøringstiden før et løpt til å trene muskelbyggende trening av typen boken presenterer. Dette fordi det er i muskelen at energiomsetningen skjer, og dette forbedres veldig effektivt gjennom denne typen motstandstrening (vekttrening.) Og så bør man trene på å omsette denne kapasiteten til den typen bevegelse man vil bli god på, feks 10km løping. Jeg vil tror det er ganske store individuelle forskjeller på hvordan man bør fokusere for å bli god på en 10km. Noen bør kanskje bygge mer muskler enn andre.

En interessant ting er jo at mange av de som er gode langdistanseløpere, har gjerne hatt sine beste marathontider når de har vært spesialister på feks 10km. Og når de har tatt steget opp for å spesialisere seg på 42km, så har tidene ikke blitt bedre, fordi de ikke fokuserer nok på hurtighet i treningen... Jeg kjenner noen som er ganske så gode løpere, og de trener relativt mye styrke.