Vis enkelt innlegg
Gammel 15-03-11, 23:51   #17
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 57
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Ortoreksi - når sunt blir sykt

Opprinnelig lagt inn av Ashley, her.

Kom over noe veldig interessant. Kan alle helt 100 % ærlig si at dere ikke kjenner dere litt igjen?
http://tjukkebollafeita.blogg.no/125...r_sunt_bl.html

Kjenner du deg igjen i noen av disse punktene, har du kanskje ortoreksi.
Ifølge Bratman kan du være i faresonen for å utvikle ortoreksi dersom du:
* Bruker mer enn tre timer om dagen på å tenke over hva du spiser
* Planlegger måltidene dine lang tid i forveien
* Er mer opptatt av nærings- og kalloriinnholdet i maten du spiser enn smaken og gleden av å spise den
* Har fått redusert livskvalitet parallelt med at kostholdet har blitt sunnere * Setter stadig strengere krav til deg selv
* Opplever økt selvtillitt som følge av å spise sunt
* Har kuttet ut å spise mat du tidligere hadde glede av fordi du ønsker å spise den «riktige» maten
* Din begrensede meny vanskeliggjør muligheten for å spise sammen med venner og familie
* Får skyldfølelse hvis du gjør et unntak fra reglene dine
* Er i harmoni med deg selv og føler du at du har full kontroll over spisevanene dine, til tross for punktene nevnt ovenfor
----
Ortoreksi er i de fleste tilfeller en kilde psykisk stress og bekymring, men det er ikke en sykdom som er fysisk skadelig. Imidlertid kan avmagring være et problem blant personer som følger bestemte dietter, slik som "The raw food diet", der hvor det spises kun rå grønnsaker eller ikke prosessert mat. Symptomene på ortoreksi kan i noen tilfeller lett forveksles med anorexia nervosa. Dette kan være farlig for den personen som blir feildiagnosert, fordi sykdommene har svært forskjellig utgangspunkt. Der hvor en med anoreksi ønsker å gå ned vekt, bli tynnere, så ønsker en med ortoreksi og bli sunnere og renere.
Til og med spesialister på spiseforstyrrelser kan ha problemer med å skille mellom disse to spiseforstyrrelsene.

Jeg har repsket for overkontroll av matinntak og kropp, men denne lsiten synes jeg stort sett ikke var representativ for å diagnostisere meg...Jeg har uthevet de punktene jeg kjenner meg igjen i. De to øverste gjelder den første tiden da jeg la om. Selvfølgelig brukte jeg mye tid på dette! Alt var jo nytt og måtte planlegges.
Og ja, selvfølgelig har jeg økt selvtillit! Jeg har jo spist meg frisk og legen kaller meg en suksesshistorie.
Jeg hadde stor glede av å spise falaffel etter en tur på byen, sjokolade, kake etc. Men selvfølgelig spiser jeg ikke det nå, jeg blir jo syk av det!
Og ja, jeg har faktisk kontroll over matvanene mine. På bordet står en boks sjokolade, jeg rører den ikke. Og ten, jeg er i full harmoni med meg selv. Ikke på tross av, men på grunn av!

Hurra for meg

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat