Vis enkelt innlegg
Gammel 16-03-11, 12:29   #76
Sofie73
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 9
Sofie73 er ny på veien

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Ashley, her.

fruktsukker og raffinert sukker er to helt forskjellige ting. jeg synes man bør holde barna sunne på det moderate nivå. å nekte dem en frukt om dagen pga litt sukker er litt skremmende synes jeg.

ja sant, sukker er sukker, på ketolysekuren. men jeg er voksen, og barn skal vokse. kunne aldri satt mitt barn på en diett. frukt har en del vitaminer de ellers ikke får i seg og derfor er det ok. vil gi mitt eget barn et sunt variert og egenkomponert kosthold som barn trenger.

nei, ikke kaker og kjeks i hverdagen men en frukt/youghurt for å gjøre dem glad høres ikke feil ut. får da være grenser.

Hmmm, her må jeg si meg uenig i mye... Nettopp fordi barna våre vokser, er det viktig å passe på at vi ikke fortrenger viktige næringsstoffer med tomme kalorier. At man ikke er overvektig som barn, er ikke nødvendigvis et tegn på at man får sunn mat! Synes det blir lagt veldig fokus på den "synlige" overvekten, og lite på alle de andre prosessene i en liten kropp som skal vokse seg sunn og sterk!

Lavkarbo er ikke en slankekur, det er en livsstil, og jeg er overbevist om at barna mine har langt bedre utnytte av denne livsttilen enn meg, nettopp fordi de vokser. Etter å ha lært hva karbohydratene gjør med metabolismen i kroppen, blir det som å gi barna gift! Ingen ville vel ha puttet en sigarett i munnen på ungene...?

Bare så det er sagt, selv er jeg i ketose, men med lavkarbo for ungene så mener jeg mellom 70-150 karbohydrater om dagen, og det gir jo rom for noe frukt/youghurt. Tror det er viktig at foreldre blir bevisst på den totale dagsmengden av kbh for barna, og ikke la seg lure av at noe liksom er "sunnere" enn noe annet. Det er jo nettopp de promoterte "sunne" matvarene via media og offentlige instanser som har medført at mange i dag sliter med overvekt.

Av sosiale grunner prøver ikke jeg å tvinge igjennom lavkarbomat for ungene mine til enhver tid, men jeg har prøvd å endre gamle vaner sakte men sikkert siden jeg selv ble overbevist for et halvt års tid siden...

Sofie73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat