Vis enkelt innlegg
Gammel 16-03-11, 13:10   #79
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Brünnhilde, her.

Jeg er mamma til en jente på fire år, og er opptatt av både kosthold og kroppsbilde for både meg selv og datteren min.

På kostholdssiden betyr det at hun bare drikker vann og så får hun melk i barnehagen. De eneste gangene hun drikker juice er hvis vi presser appelsiner til søndagsfrokosten. Hun får bare naturell yoghurt og ikke søtt pålegg til daglig (unntaket her er brunost på vaffelen på hytta). Litt frukt. Hun får selvfølgelig kaker og godteri når det er bursdag, og den dagen hun finner ut at det er vanlig at barn får lørdagsgodt så skal hun få litt av det også. Av og til er vi på kafé – da drikker hun te og får bakverk. Siden hun spiser samme middag som meg, blir det lite pasta, ris og poteter og desto mer grønnsaker.

Datteren min er ikke overvektig, men ikke tynn heller. Litt som jeg var som barn, antagelig, og se hvordan det gikk… Dersom jeg kan bidra til å forhindre at hun eksploderer i vekt når hun kommer i puberteten, får pco og insulinresistens, så er det utrolig viktig for meg.

Samtidig synes jeg det er like viktig å bidra til et positivt selvbilde rundt kropp. Vi snakker aldri om at man kan bli tykk av mat, jeg snakker aldri om at jeg prøver å gå ned i vekt (det er heller ikke det viktigste – bedre helse er viktigst), og vi tuller og tøyser med stor mage og liten mage osv. Ja, også snakker vi veldig mye om hvilken mat Karius og Baktus liker – og siden vi ikke liker Karius og Baktus, må vi ikke spise så mye av det de liker, og dessuten pusse tennene nøye.

Så flott å lese!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat