Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...
Skal prøve å gjengi det jeg har lært, men føl fri til å korrigere om jeg har misforstått/trukket feil konklusjoner/forenklet for mye...
Til Hund: Kroppen trenger ikke å få tilført karbohydrater for å kunne produsere glukose til livsviktige funksjoner i hjerne og blod, kroppen kan produsere dette selv via en prosess som heter glukogenese. Her omgjøres/spaltes proteiner (aminosyrer) til glukose.
Insulinet sin oppgave er å "renske" blodet for sukker, enten ved å flytte sukkeret til cellene dine (hvor det blir forbrukt som energi), eller ved å omgjøre sukkeret til fett og lagre det på kroppen din. Ved å tilføre for mye sukker/kbh, trenger du mye insulin for å "rydde" blodet rent, og du produserer dermed altfor mye insulin (samt at du får mye overskuddssukker som må lagres.) Denne overproduksjonen medfører ubalanse i hormonene, dvs mellom de anabole (de som bygger opp) og de katabole (de som bryter ned).
På den anabole siden har du blant annet insulin-, vekst- og kjønnshormoner. Skal den anabolske siden balanserer med den katabolske, så kan det høye nivået av insulin undertrykke produksjon av vekst-/kjønnshormoner for at de to viktige hormon-sidene igjen skal balansere...
Tilfører du derimot IKKE nok sukker via tarmen, aktiveres "motparten" til insulin, nemlig glukagon (dette er et hormon på den katabolske siden). Dette hormonet fyller da blodet ditt med sukker ved å bryte ned lagringsfett eller bryte ned fett via kosten! Insulinet må fortsatt "renske" blodet for sukker, men nå er prosessen styrt, og glukagonet bryter ikke ned mer fett enn hva du trenger til energi, og du får dermed ikke noe overproduksjon av insulin. (Det er jo logisk at du ikke bryter ned så mye fett til sukker, at insulinet må lagre det samme sukkeret som fett på nytt...).
Siden 70-150 g ofte ikke er nok karbohydrater i forhold til kroppens behov, så vil ikke dette føre til noe overproduksjon av insulin, ei heller noe fettlagring. Merk da at det er kun hjernen og blodet som trenger “sukkerenergien”, mens resten av kroppen din (feks musklene) benytter “fettenergi”.
Til Klådia: Du har rett, jeg skrev feil. Jeg mener ikke at kroppen trenger 150 g kbh om dagen, det jeg mente var at 150 g kbh er nok til å forsyne hjerne/blod med all glukosen de trenger, uten at du produserer noe selv! Lutz mener jo at den magiske grensen for sunt inntak går på 72 kbh, men han også sier at et normalt menneske trenger ikke mer enn 150 kbh daglig for å forsyne de livsviktige funksjonene med glukose (NB! Da trenger man altså ikke produsere glukose selv). Litt fri tolkning fra min side har vel da vært at et nivå på 150 g ikke vil forstyrre metabolismen, som var det jeg forsøkte å svare på. Men kanskje det er mest gunstig å sikre at glukogenesen er aktiv?
Dette ble kanskje litt rotete... 
|