Sv: Hva skal man velge?
Opprinnelig lagt inn av Engledans, her.
Jeg er litt sånn i villrede selv.Har trodd lavkarbo og ketolyse var det samme. Har holdt meg under 15 karber, men så leser jeg at flere holder seg på 50-60 karber. Er totaltforvirret. Har slitt med å få i meg så mye som 15 karber, og mener å ha lest at skaldemann har mindre karber. Håpte biblioteket hadde skaldemannboka, men nei....
Så vet egentlig ikke hvilken retning jeg skal gå i.
Nei, det kommer jo helt an på hvor mye du spiser i gram. Han sier vel at 5% er optimalt, men også at du kan være mer generøs hvis du har mindre å gå ned. Spiser du 300 gram mat hver dag, blir det altså 15 gram. Spiser du 400 gram blir det 20. Men som sagt, dette er det optimale.
reiapal: Om det er ok å spise 2-3 skiver brød kommer jo an på hva du ellers spiser. Får du alle karbohydratene dine fra dette brødet, så syns jeg personlig at det kan, om ikke annet, være en veldig fin start. Jeg spiste inntil nylig 3 skiver Fedon fullkorn brød om dagen, og dette ble totalt ca. 19-20g karbo. Spiste i tillegg et eple, 3 fiber knekkebrød og 2 glass (!) melk. Med grønnsaker ble dette totalt rundt 80 gram, hvilket jo fremdeles unektelig er lavkarbo.
Nå inneholder de brødene du nevnte litt mer karbohydrater, men kutter vi ut alt det andre jeg spiste kommer vi langt under 80g alikevel.
Men du, hvis du leser næringstabellen på brødposen og maten din generelt, og så veier den for å se hva du egentlig får i deg, så tror jeg det kunne hjulpet kjempemye i begynnelsen. For det er veldig forvirrende!
|