Vis enkelt innlegg
Gammel 16-03-11, 18:33   #96
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 57
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Klådia, her.

Er enig med det meste av det du skriver, men ikke at man trenger så mye som 150 gram karbohydrater pr dag. I Vof nr 1 2011 kan man lese følgende: "Friske personer kan leve uten både sukker, stivelse og kostfiber. Likevel er det gunstig å tilføre noe slikt som 40-50 gram glukose og kanskje noen gram av andre sukkerarter for å spare leveren og andre organer for arbeidet med å lage de 8 sukkermolekylene som kroppen trenger."

Så jeg personlig ville heller ha satset på et kosthold med karbohydratinntak på nærmere 70 enn 150...

Jeg er ikke uenig i det dere skriver videre i tråden her, men jeg vil være forsiktig med å trekke likheter mellom en frisk voksen person, og et lite barn i vekst.
I en annen tråd har vi en heftig diskusjon rundt dette.
Men jeg var på en debatt med Hexeberg som anbefaler 50 - 70 gram karbohydrater til barn i vekst.
Men Lindberg er den eneste som har skrevet en bok om kosthold for barn.

Uansett, det er viktig å redusere et vanlig inntak av karbohydrater som dere skisserer over her, samt at man må være bevisst at det ungene for er lav GI mat, dvs langsomme karbohydrater.

Nå har vi nettopp fortært middagen her, og snuppa spiste fløtesausen til kottisene med skje, sammen med brokkoli, erter og gulrøtter. Til frokost i dag spiste hun sitt faste egg med masse smør.
Hun bare elsker det!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat