Vis enkelt innlegg
Gammel 17-03-11, 08:46   #35
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Lov med juksedager?

Jeg lurer bare på hva du mener med juksedager? tenker du da på å gi f... i alt og bare trykk ned det du har lyst på av f.eks is, chips, brus, kaker osv. Altså alt av raske, unødvendige karbohydrater eller tenker du mer på å ta litt av noe, f.eks unne deg litt is og brus på f.eks 17.mai? Det er jo litt forskjell på det også vil jeg påstå.

Jeg har levt mer eller mindre ketogent siden november 2009, men hadde etter 3 mnd noen utskeielser (og da snakker jeg om fråtsing i karbohydrater) pga av svært vanskelige forhold på jobben. Det jeg opplevde var aat jeg ble fysisk dårlig og det ble vanskeligere å komme i ketose for hver gang jeg skeia ut. heldigvis klarte jeg og ta meg sammen og komme i gang igjen. Nå har jeg levd ketogent i et år.

Jeg har juksedager om du vil, det er nøye planlagte dager der jeg får i meg mer kh enn normalt, men allikevel kontrollert og nøye gjennomtenkt. F.eks på julaften, spiste jeg kålrotstappe til pinnekjøttet men i moderate mengder og jeg droppet potetene. Jeg spiste et par mandariner og en del nøtter. Vil tro at jeg på julaften var på rundt 70-80 g kh. Neste dag justerte jeg ned og var på 50 g kh, så gikk jeg tilbake til mine rundt 30 kh per dag. På et slektstreff vi hadde tok jeg med min egen coleslaw, ostechips og lavkarbo-ostekake og koste meg med i steden for vanlig chips, kake osv.

Dette handler om moderasjon og viljestyrke og hvor sterkt du vil holde vekten, ha bedre helse osv. Jeg kan ikke ha for mye raske kh lengre for jeg reagerer noe helt fryktelig og det orker jeg ikke og synes derfor det er bedre og "skeie" ut kontrollert med noe mer kh men fremdeles sunne. Dessuten synes jeg rett og slett ikke at chips er noe godt lengre, det smaker bare syntetisk. Kaker er alt for søte og boller smaker bare gjær.

Du har holdt på bare 5 uker og lysten på "vanlig" høykarbomat er nok fremdeles stor. Jeg husker det så godt, det tok tid å komme over og jeg leita ikke minst etter alle mulige erstatninger for ting jeg ikke kunne spise.
Om klarer du å holde ut i et halvt år som du sier så tror jeg nok at denen lysten til å skeie ut forsvinner, dessuten vil nok også du oppleve at mye av det du elsket før ikke smaker så godt lengre. Min store last var Stratos, jeg tok en liten bit hos en venninne her om dagen og spytta det rett ut. Føsj som det smakte og når jeg tenker på hvordan mange sånne ting blir laga så byr det meg heldigvis i mot.

Juksedager er egentlig ikke å anbefale, men det kommer som sagt litt ann på hvordan du gjør det. Det som er viktig for deg, og som jeg vet er utrolig vanskelig, er å fokusere på all den deilige, rene maten du kan spise deg god og mett på, at vekta går ned og at helsa er bedre. Det er alt for lett å fokusere på det man ikke kan ha når man legger om kostholdet, jeg gjorde det selv og alt ble mye enklere da jeg klarte å snu fokuset.

Lykke til, hold ut en stund til også kan du jo prøve deg med en kontrollert juksedag (litt mer, men tillatte kh)

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat