Vis enkelt innlegg
Gammel 19-03-11, 18:03   #496
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av kthnk, her.

Har lest flere steder at dersom man går på ketolyse el lign en periode og så "hopper av", vil det være vanskeligere å "hoppe på" igjen neste gang. Ikke å hoppe på kanskje, men iallfall vanskeligere å gå ned.
Gjelder dette også når man faller ut av ketose fordi man prøver seg frem med å øke karbo-inntaket litt, og så er tilbake i ketose etter en dag el to? Eller gjelder det kun når man går tilbake til ketogen diett etter å slutta/falt av og så spist høykarbo en stund...?

Jeg ønsker å prøve å øke karbo-inntaket til jeg ligger på rundt +-20g/dag, for å se om det funker bedre for meg. Har hittil lagt på 12-15g/dag som jeg nå ser at kanskje er litt for lavt, bør vel være minimum 15, i tillegg til at jeg fremdeles etter snart fire uker er ganske slapp og trøtt. Dersom jeg da ramler ut av ketose pga dette, vil være vanskeligere å komme i ketose igjen etterpå?

Ser ut ifra signaturen din at du ikke er helt fornøyd med vektnedgangen. Er ikke dårlig med 3 kg på en liten mnd. Ketose er ikke ensbetydende med at man raser ned i vekt og det kommer litt ann på hvor mye du skal ned. Selv har jeg 15 kg igjen og har hatt stillstand i over et år nå, men holder fortsatt fast ved lavkarbo - for alltid

Når det gjelder spørsmålet ditt, kan jeg bare svare utfra min egen erfaring. Jeg har vært ute av ketosen en gang over lengre tid (ca 6-7 uker) og da synes jeg det var vanskelig å komme i ketose igjen og etter det har jeg også hatt total stillstand i vekta etter det.

Jeg ligger opp i mot 50 g kh per dag og er i ketose, men dette er individuelt. Mange kan uten problem ligge opp mot 30 g uten å falle ut av ketose. Jeg har også enkelte dager der jeg kanskje ligger opp imot 70-80 g kh (f.eks jul, bursdager o.l.) har aldri målt om jeg er i ketose da, men siden jeg nok ligger i grenseland er det ikke noe problem å komme tilbake til ketose dagen etter dersom jeg legger meg litt lavt etter en sånn dag.

Prøv å øke opp til 20 g kh over noen dager og se hvordan du reagerer, tror ikke du faller ut av ketose men dersom du er usikker kutt bare ned på kh igjen (ta gjerne en dag med veldig lite kh) så bør du være i rute igjen. Det pleier ikke være problem å komme tilbake til ketose dersom man øker kh-inntaket langsomt og ikke vedlig høyt. Tror det problemet er større dersom man skeier ut med masse karbo og gjerne over tid. Men alt dette er individuelt, så her må du bare prøve deg frem. Tviler sterkt på at du faller ut av ketose ved 20g kh, så bare prøv.

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat