Vis enkelt innlegg
Gammel 19-03-11, 20:21   #7
BitTorres
Seniormedlem

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Vitenskapelig basert styrketrening

Det er flere og viktige undersøkelser gjort i England og USA, som beviser at langdistanseløpere som under en tid har trent styrke og hurtighet, og kuttet tilsvarende i sitt langkjøringsprogram, har blitt raskere på lange løp. De kutter km tiden med flere sekunder. Grunnen kan være at fibrene er blitt sterkere, og overfører da kraften i steget raskere nedover/bakover en før, slik at steget blir raskere OG lengre. VO2 Max økte ikke hos disse, alikevel løp de raskere en før, altså et bevis på at VO2 max ikke er alfa og omega, som mange mener. Jeg tror at skal man løpe raskt på 10 km, må man nok trene på forskjellige måter, ikke alle like helsebringende. Selv kjører jeg nok økter som jeg lurer på om jeg overlever, der jeg trykker på til pulsen står i taket (248) og holder farta til jeg tryner i grøfta. De andre øktene går da ofte tilsvarende sakte, så sakte som mulig, for å trene de muskelfibrene som eller ikke blir aktivert og for å sjokkere dem med lav intensitet. Ellers kan jeg også anbefale "masai" hopping, der det er om å gjøre å hoppe opp og ned så høyt som mulig med nesten strake ben, man bruker bare legg og vrist. Det er en vanskelig øvelse, men kan gi mange minutter på en 10 km - jeg lover.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat