Vis enkelt innlegg
Gammel 20-03-11, 17:48   #17
Utopia
Juniormedlem

Utopia sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Oslo
Alder: 64
Utopia er på en erverdig vei

Sv: Kriterier for å få slankeoperasjon?

Hei, jeg har vært et taust medlem lenge og nytt godt av all den erfaringen, viten og kunnskap som er her inne, tusen, tusen takk!

Jeg føler veldig for å legge inn min erfaring når det gjelder kriterier for å få en slankeoperasjon.
Helsevesenet var enig om at jeg kom inn under kategorien sykelig overvekt og "allerede" 8 mnd etter kom jeg inn på lærings og mestringssenteret på Aker. Det er 10 kursdager i løpet av 1,5, hvor jeg i ettertid føler mer var et prepkurs for å få oss til å ombestemme oss og heller velge 3 uker på Tonsåsen. Dette var et kurs hvor vi skulle få nok informasjon til å kunne ta et kvalifisert valg, bare helst ikke operasjon.

Jeg grep dette med åpent sinn og ærlig nysgjerrighet, gikk altså ikke inn i dette med en bestemmelse på at det skulle ende i operasjon. Første steg var ernæringsfysiologen som jeg tror var kjøpt og betalt av Grethe Roede ...jeg ymtet innom om lavkarbo og fortalte min gode erfaring på det både når det gjalt blodsukker og vektnedgang hvilket vekket furien i henne!
"Du har tapt før du har begynt!" sitat slutt..... og en lang hissig enetale som malte lavkarbo, steinalderkost, Atcins og mange flinke gutter jeg beundrer innen feltet, som pest, kolera, dogmer uvett osvosvosv..... Jeg satt på hendene mine til hun var feridg og da hadde hun brukt opp timen min helt selv *fjoooo* hvor godt det var med frisk luft etter det....

Jeg gikk sågar til psykologen som var en del av tilbudet og var åpen og ærlig på mine følelser og spisevaner (hun kalte det spiseforstyrrelser, noe som jeg stusset litt på hvordan man så kjapt kan få en diagnose...) Ved neste besøk måtte jeg bruke en halv time for å overbevise henne om at jeg hadde vært der før! Hun hadde nemlig ikke noen notater om det serru....og der satt jeg og følte ...skyld?

Neste steg var en dame (kan nesten ikke legge ut navnene her men de som har vært i det systemet vet vel hvem det er)...altså en dame som hadde en teori om at stress blir overvekt, og det var jeg rørende enig i. Hun anbefaler et kosthold med tryptofan, noe som skal gjøre deg blid om dagen og sove godt om natten samt redusere stresshormonproduksjonen. Jeg fikk en liste over matvarer og til min store skrekk var den proppet med karbohydrater og mattyper jeg vet av erfaring får mitt blodsukker til å bli skyhøyt....og jeg min naive idiot nevnte det med all respekt og jammen ble ikke dette kvinnemenneske til en furie også! Hun var dog høfligere og gjorde timen kort med å si at det var mitt valg, farvel! Det var da jeg forsto at å stille spørsmål til øvrigheta, nei se det gjør man bare ikke.

Resten av det året satt jeg stille som den flinke piken jeg er og lyttet, bare lyttet...litt sånn kuet lizzom.

Så avsluttet kurset og vi ble kastet ut i det store tomrommet som heter "tiden mellom kurs og time hos kirurg" = helvetesperioden hvor ingenting dreide seg om annet enn når får jeg time hos kirurgen??? Jeg skulle i følge tidligere informasjon ha time i november 2010..... jeg fikk først time i midten av februar 2011. Nypusset, mental klar og forventningsfull entret jeg Oh store kirurgs kontor. resten gikk med lynets hastighet: "Hva vil du?" "Øhhh...opereres..?" " Nei det kan du ikke!"....sjokkerende stillhet "ehmm...hvorfor?" " Anbefalin fra psykolog og tryptophandama er at du ikke er klar for operasjon"...stillhet...."Hvorfor????" Så kom det som forstyrrer meg aller mest: " de mener du ikke er klar fordi du overspiser!" Jeg var så lamslått at jeg faktisk ikke klarte å si et ord mer....

Videre behandling av meg for å bli mer klar er å gå til psykologen, hun dere nå vet ikke hadde gjort notater av vårt første møte.... og til tryptophandama som var dødelig fornærmet fordi jeg stilte spørsmål ved hennes ikkedokumenterte teori... disse to damene som mente at jeg overspiste.....
Dagens spørsmål: hvordan bli fet uten å overspise???????

Det jeg sitter igjen med er at de som de på kurset ikke klarte å skremme vekk fra operasjon, sørget kirurgen og hans kumpaner for blir fjernet fra listen....og slik blir køen på gastric by pass pasienter mindre og budsjettene drøyere.....og meg får de garantert tilbake som pasient på grunn av alle bivirkningene sykelig overvekt skaper, jeg blir bare spredd på flere avdelinger og går under andre budsjetter

Jeg er så heldig at jeg har en hengiven og omsorgsfullfamilie som etterhvert klarte å plukket meg opp fra langt der nede..ede..ed..e *ekko*

Jeg og mor reiste til Riga via Lasiskreiser som har oppfølging på Sinsenklinikken og jeg ble operert 12. mars! I dag en uke etter og 10 kg mindre, har jeg mer energi enn jeg har hatt på mange år og det på flytende føde som knapt gir 500 cal om dagen...erre muli???

Jeg får ikke fullrost det opplegget som vi kjøpte til 79 500,- som inkluderte ALT pre/post fly/hotel-kjørt fra dør til dør - gastroscopi/ultralyd/røntgen-opr/oppfølging, personlig kontakt med kirurgen i ettertid, full tilgang på alle på Sinsenklinikken og ikke minst det store nettverket av de som skal opereres-nettopp opperert-veteraner på operasjon som er i gruppen på Facebook, en helt uvurderlig kompetanse av mennesker med spørsmål og erfaring.

Som sluttord (på noe som jeg ser egentlig burde ligge på en blogg eller vært mellom to permer....pjuuu, det ble langt) Jeg ville aldrig valgt å reise til utlandet å opereres, jeg har i grunn alltid ansett det som idioti, men når oppfølgingen foregår her til lands, med kvalifiserte fagfolk og et støtteaperat som ikke eksisterer på Aker, ja så gjorde jeg det rette og kan på det varmeste anbefale det videre!
Takk for tålmodigheten

[/url]
Utopia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric by pass operert - LowCarb Svar med sitat