Vis enkelt innlegg
Gammel 21-03-11, 04:35   #9
Fluke83
Medlem

Fluke83 sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Røyken
Alder: 42
Fluke83 er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og leddgikt/psoriasisleddgikt?

Ville bare henge meg på her og si at jeg har hatt mye betennelser i leddene siden sent i 2007, ingen ordentlig diagnose ennå men revmatologen min sa i høst at det kunne være psoriasisleddgikt, pga hvilke ledd som var involvert, selvom jeg ikke har psoriasissymptomer ellers, så jeg baserer meg på det foreløpig

Dette er min andre runde på lavkarbo siden jeg begynte å få disse plagene,og denne gangen som sist så syns jeg at jeg har sjeldnere betennelser og at de er "lettere". Kan ikke fatte og begripe hvorfor jeg gikk bort fra lavkarbo i det hele tatt, he he

Nå varer vanligvis ikke betennelsene/smertene mine lenge til å begynne med da, vanligvis under 24 timer..! I løpet av dagen kan jeg få vondt i f.eks kneet, det går styggfort fra jeg merker litt vondt til jeg omtrent hyler hvis jeg må røre på det aktuelle leddet (Ibux 400 på blå resept er tingen!!) og når jeg står opp neste dag så er det kanskje bare en "skygge" igjen av smertene, hvis det ikke er helt borte. Jeg skjønner ingenting og revmatologen min skjønner ingenting, hehe.
Dette hopper også rundt fra ledd til ledd helt tilfeldig, bortsett fra en som har satt seg i ene iliosacralleddet og nekter å rikke på seg....
Men også den er blitt myyye bedre for første gang siden den begynte sist oktober, er mye mindre stiv nå og jeg går ikke lenger og hyler en halvtime hver morgen etter at jeg står opp..

Første gang på lavkarbo gikk jeg på medisin for leddgikten, salazopyrin, men jeg ble senere tatt av den av en annen revmatolog etter at vi testet om den hadde noe effekt i det hele tatt, noe den ikke hadde.. Forrige revmatologen bare satte meg på den uten å sjekke om den faktisk gjorde noe for meg....

Uansett, det jeg skulle frem til var at jeg syns jeg ble bedre begge gangene på lavkarbo/ketose, selvom jeg var medisinert første gangen og ikke medisinert bortsett fra Ibux ved behov nå.

Jeg har også hørt at betennelser "liker" sukker og karbohydrater, at karber liksom skaper et gunstig miljø i kroppen for betennelser å utvikle seg.

Jeg syns i hvert fall jeg får en bedring ingen medisiner har gitt meg og har tenkt til å fokusere på det om noen spør hvorfor jeg spiser som jeg gjør

Sist redigert av Fluke83 : 21-03-11 kl 04:52.
Fluke83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent LCHF, stort sett ;) Svar med sitat