Vis enkelt innlegg
Gammel 21-03-11, 11:26   #16
kokkemor
Juniormedlem
 
kokkemor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 42
Innlegg: 26
kokkemor er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo mot kronisk forstoppelse hos barn?

Opprinnelig lagt inn av Treningsfrik, her.

Dette er som å lese om meg selv som liten, og om min tanteunge.

Jeg hadde refluks i nyrene og blei veldig dårlig av det. Ble operert som seksåring, men slet i mange år med ettervirkningene av det. Jeg hadde masse magesmerter, kvalme og var konstant forstoppet. På sykehuset fikk vi til svar at det var vanlig pga at refluxbarn ofte var veldig forgiftet i kroppen pga nedsatt nyrefunksjon.
Men når jeg tenker på at jeg omtrent levde på hvetemelsgrøt i perioder, og at jeg nå vet at jeg ikke tåler melk (laktoseintolerant) så er det kanskje ikke noe rart at jeg var dårlig.
Min søsters datter har refluks i spisrøret. Og hun var kronisk forstoppet i mange år, nå er hun 14 år og enda er det lang tid mellom hver gang hun er på do. Hun gikk til tider på medisinsk parafin fordi tarmene hennes var helt stive av avleiringer, og magesmerter har hun hele tiden.

Hun sier at alle former for juice gir henne mer smerter, men at banan er det aller verste. så hun drikker saft. Hun har aldri prøvd melkefri diett, men jeg tror at det ville gjort magen hennes godt.

I mange år har jeg måttet holde meg unna melk ellers ble jeg forstoppet. Har den samme erfaringen med mine barn. En iskrem på sommeren resulterte gjerne i timer på sofaen med magesmerter. Men det rare er at etter at jeg begynte på lchf så tåler jeg melkemat mye bedre. Jeg vet ikke hvorfor, men nå kan jeg spise is uten å bli dårlig. Nå er det jo ikke noe jeg gjør ofte, men det er i allefall greit å slippe å passe sånn på hele tia.

Jeg tror også at magnesium kan hjelpe da magnesium hjelper til med å få signalene til forskjellig muskulatur til å fungere bedre, og tarmen er jo en diger muskel (eller egentlig mange).

Takk for at du deler dine erfaringer! Jenta vår har det mye bedre i magen (i.f.t. smertene) nå som hun har sluttet med appelsinjuice, det er sjelden hun klager for tiden. Jobber med å motivere henne til å ta magnesium, skal teste ut hvordan tablettene smaker når de er knust, har noen liggende. Hadde vært fint om vi kunne redusere forstoppelsen, ikke så festlig å gå rundt med "ballongmage" hele tiden. Hun har fått 2 poser Movicol daglig i det siste, og avføringen er løs, men magen virker fortsatt veldig stor og oppblåst.

kokkemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat