Vis enkelt innlegg
Gammel 22-03-11, 15:56   #1
BitTorres
Seniormedlem

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Hva er lavkarbo - for DEG?

Jeg starter denne tråden fordi det ikke er noen enighet om hva lavkarbo er. Etter et møte med diabetesforbundet der lavkarbo var diskusjonstema, fikk jeg forståelse for at for Diabetesforbundet kunne lavkarbo gjerne bety at kosten inneholdt 35 % med karbohydrater. Argumentet var: Hvem er det som skal bestemme HVA som er lavkarbo. Dag Viljens og mine argumenter om at det er individuelt, men at blodsukkeret hos hver enkelt er en god pekepinn, ble ikke noe særlig godt mottatt.
Derfor lurer jeg på, hva betyr lavkarbo for DEG? Jeg trenger innspill for videre diskusjon med diabetesforbundet.
Jeg kan starte. For meg er lavkarbo en kost som inneholder under 70 g karbohydrater (a la Lutz) pr dag. Noe som også Dag Viljen nevnte.
Videre er også lavkarbo for meg en kost med så mye ferske råvarer som mulig, lite prosessert mat, og den skal være økologisk, om mulig. Dyra skal aller helst være vilt (men jeg overholder ikke den regelen, fordi jeg ikke er jeger og har søren ikke råd til å kjøpe vilt HELE tiden.)
Noe kake og snop erstatinger kan forekomme, men jeg er av den oppfatning at kaker og godteri skal være usunt, og om jeg derfor skal spise en vaffel, så spiser jeg en vaffel laget av hvetemel. Jeg synes den er mye bedre en grove vaffler for eksempel, men blir såpass dårlig form, at jeg ikke kan huske sist jeg spiste noe sånt. Etter snart 2 år på LCHF har vanene forandret seg betraktelig, for å si det sånn.
Dette var MIN personlige oppfatning. Jeg håper så mange som mulig vil komme med SINE personlige syn på saken, slik at det til slutt blir mulig å dra ut en essens, som kan gjøre det mulig å danne en slags konsesum over dette temaet, som igjen kan brukes som et argument overfor diabetesforbundet. Kom igjen, om du spiser Lutz, Atkins, ketolyse, Fedon, selvkomponert, LCHF, Sears eller whatever...hva er DIN oppfatning?

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat