Vis enkelt innlegg
Gammel 23-03-11, 09:57   #1
Makronella
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 143
Makronella har en fantastisk aura rundt segMakronella har en fantastisk aura rundt seg

Kremet soppsuppe (bilder)

På handletur i går fikk jeg øye på en pose med kremet soppsuppe og fikk utrolig lyst på det. Et lite problem var det dog, for mye karbohydrater. Da er det to valg, enten glemme det eller lage det selv og siste alternativ var det beste fant jeg ut. Kanskje ikke rette sesong for soppsuppe, men sopp plukking har altid foregått i grønsaksavdelingen for meg ikke i skogen. Butikken jeg var i hadde ikke veldig godt utvalg i sopp så jeg tok med en pose frossen soppblanding og en god porsjon med friske chaminonger.

Suppen ble til av følgende :


500 gram sopp
4 sjalottløk

8 dl hønsebuljong
1,5 dl fløte

2 dl crème fraîche
1 ts tørket basilikum
salt
pepper



Rengjør soppen, kutt den i småbiter Finhakk sjalottløk og surr dette på middels varme i en gryte til det er mykt. Det tar 8-10 minutter.




Hell på hønsebuljong og la det hele småkoke i 10 minutter sammen med basilikum.




Når vi ikke kan jevne suppen på tradisjonell måte må alternativ brukes. Ta ut ca halvparten av soppen og litt kraft, mos dette samme til en fin purre med stavmikser og ha det tilbake i suppen sammen med fløten og creme fraiche. La småkoke et par minutter, smak til med salt og pepper og server.




Jeg fikk utrolig lyst på urtebrød til og endte opp med å lage et foccaciabrød. Kanakje ikke helt klassisk til slik suppe, men utrolig godt

__________________

Makronella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat