Vis enkelt innlegg
Gammel 24-03-11, 12:20   #47
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Hva er lavkarbo - for DEG?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Denne definisjonen er sakset fra VoF nr 1, og passer med min forståelse av begrepet lavkarbo:

Strengt LCHF-kosthold: Her kommer inntil to prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 10 g per dag.

Normalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil fem prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 25 g per dag.

Øvre grense for LCHF-kosthold: Her kommer inntil ti prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 50 g per dag.

Liberalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil 20 prosent av energien fra karbohydrater, tilsvarende maksimalt 100 g per dag.

Da ender man opp med et rundt, fint tall som øvre grense for hva som faller inn under begrepet lavkarbo. Hvis man holder seg under denne grensen på 100 g, vil man i det store og hele unngå de alvorlige helseplagene et høykarbokosthold kan gi.


-

Dette stemmer med hva lavkarbo er for meg.

Jeg spiser mellom 30 - 50 karber per dag og for meg personlig er det riktig å ikke spise mer karbohydrater enn dette.

For meg består også lavkarbo av mye fett, gjerne mettet fett og jo mer fett jeg får inn i kostholdet jo bedre har kroppen min det.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat